مهرتبریز-ترتیب قرار شد که نخستین فروند از هواپیمای بوئینگ KC-46 پگاسوس در ماه اوت سال ۲۰۱۷ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود، اما به علت تاخیر در برنامه ریزی های انجام شده روند تکمیل و ارسال هواپیما تا ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۹ طول کشید.

عصرایران؛ مجله تصویری سلاح– بوئینگ KC-46 پگاسوس یک هواپیمای نظامی مخصوص ترابری و سوخت گیری هوایی ساخت کمپانی بوئینگ است که از هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۶۷ توسعه یافته است. این محصول در فوریه سال ۲۰۱۱ توسط نیروی هوایی آمریکا به عنوان برنده رقابت KC-X انتخاب شد. KC-X برنامه نیروی هوایی به منظور معرفی نسل جدیدی از پرنده های نظامی سوخت رسان بود که بتواند به گونه ای موفقیت آمیز جایگزین نمونه قدیمی تر بوئینگ یعنی KC-135 استراتوتانکر شود.

بدین ترتیب قرار شد که نخستین فروند از هواپیمای بوئینگ KC-46 پگاسوس در ماه اوت سال ۲۰۱۷ به نیروی هوایی این کشور تحویل داده شود، اما به علت تاخیر در برنامه ریزی های انجام شده روند تکمیل و ارسال هواپیما تا ۱۰ ژانویه سال ۲۰۱۹ طول کشید.

بوئینگ KC-135 استراتوتانکر

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

 

بوئینگ KC-46 پگاسوس

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

طراحی و توسعه

نخستین جرقه های تصمیم نیروی هوایی آمریکا مبنی بر جایگزینی حدود ۱۰۰ فروند از پیرترین بوئینگ های KC-135E استراتوتانکر با مدل های پیشرفته تر از هواپیماهای سوخت رسان، به سال ۲۰۰۱ باز می گردد. در ابتدا بوئینگ KC-767 برای تحقق این هدف انتخاب و دستور ساخت ۱۰۰ فروند از آن صادر شد.

نیروی هوایی آمریکا در سال ۲۰۰۶ درخواست رسمی خود در جهت راه اندازی برنامه ای جدید برای تولید یک هواپیمای سوخت رسان مدرن را ارائه داد. این برنامه چندی بعد KC-X نام گرفت. از این رو رقابتی تنگاتنگ میان سه کمپانی ایرباس، نورثروپ گرومن و بوئینگ در گرفت و هرکدام از آنها کردند تا قرارداد ساخت هواپیمای ترابری-سوخت رسان مد نظر نیروی هوایی آمریکا به دست آورند.

گفتنی است که در نهایت ایرباس و نورثروپ شدیدا نسبت به نحوه شکل گیری برنامه KC-X و حذف خودکار دیگر رقبا با هدف گزینش بوئینگ به عنوان تنها برنده رقابت، اعتراض کردند.

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

در تاریخ ۲۴ فوریه سال ۲۰۱۱، نیروی هوایی انتخاب بوئینگ KC-767 را به صورت عمومی اعلام کرد. این طراحی KC-46A نام گرفت و بوئینگ برای تکمیل و تحویل ۱۸ فروند هواپیمای عملیاتی تا سال ۲۰۱۷، قراردادی را با نیروی هوایی آمریکا به امضا رساند. در اواخر ژوئن سال ۲۰۱۱، گزارش شد که هزینه های توسعه این پروژه به بالای ۳۰۰ میلیون دلار خواهد رسید.

بدین ترتیب هزینه کلی توسعه و خرید ۱۷۹ فروند از این هواپیمای سوخت رسان در مارس سال ۲۰۱۵، حدود ۴۳٫۱۶ میلیارد دلار برآورد شد. قرار بود که تست های پرواز به منظور بررسی وضعیت بدنه ۷۶۷ در اواسط سال ۲۰۱۴ انجام شود. اما اولین نمونه تکمیل شده از KC-46 در اوایل سال ۲۰۱۵ به پرواز درآمد.

بوئینگ KC-46 پگاسوس نیز با الهام از بوئینگ ۷۶۷ و با تجهیز به سیستم کنترل پرواز هیدرولیک وارد بازار رقابت شد. این پرنده سوخت رسان و هواپیمای ترابری با استفاده از دو موتور پرت اند ویتنی  PW4062که هر کدام از آنها در قسمت زیرین یکی از بال ها نصب می شوند، تامین نیرو خواهد شد.

از هواپیمای بوئینگ KC-46 پگاسوس، نمونه های وارداتی مختلفی برای تحویل به کشورهای دیگر از جمله کانادا، هند، اندونزی، ژاپن، لهستان، کره جنوبی و امارات متحده عربی در نظر گرفته شده است.

مشخصات KC-46 پگاسوس

– نقش: سوخت رسان هوا به هوا، ترابری استراتژیک

– تولید کننده: بوئینگ دیفنس اسپیس اند سکیوریتی

– نخستین پرواز: ۲۵ سپتامبر سال ۲۰۱۵

– وضعیت: در حال ورود به فاز سرویس نظامی

– اپراتور اصلی: نیروی هوایی آمریکا

– هزینه تولید هر واحد: ۲۴۱٫۱ میلیون دلار همراه با بودجه تحقیق و توسعه

– توسعه یافته از: بوئینگ KC-767

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

مشخصات عمومی KC-46A:

– خدمه: ۳ نفر شامل ۲ خلبان و ۱ مسئول انتقال سوخت از یک هواپیما به دیگری

– ظرفیت: صندلی کافی برای جای دهی ۱۱۴ نفر و یا ۱۸ مستر پالت ۴۶۳L (واحدی استاندارد که برای اشاره به بار هوایی پرنده های نظامی مخصوص ترابری استفاده می شود)

– ظرفیت بارگیری: ۲۹۵۰۰ کیلوگرم

– طول: ۵۰٫۵ متر

– عرض بال: ۴۸٫۱ متر

– ارتفاع: ۱۵٫۹ متر

– وزن خالی: ۸۲۳۷۷ کیلوگرم

– بیشینه وزن برخاست: ۱۸۸۲۴۰ کیلوگرم

– ظرفیت سوخت: ۹۶۲۹۷ کیلوگرم

– حداکثر بار انتقال سوخت: ۹۴۱۹۸ کیلوگرم

– موتور هواگرد: دو موتور توربوفن پرت اند ویتنی PW4062

– حداکثر سرعت: ۹۱۴ کیلومتر بر ساعت

– سرعت کروز: ۸۵۱ کیلومتر بر ساعت

– برد: ۱۱۸۳۰ کیلومتر

– سقف پرواز: ۱۲۲۰۰ متر

از جمله دیگر ویژگی های کلیدی این هواپیمای منحصر به فرد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

قابلیت مشارکت در عملیات های شمیایی/ بیولوژیکی، محافظت بالستیک محفظه سوخت، پوشش زرهی اتاقک خلبان، برد و انعطاف پذیری افزایش یافته، ۱۵ صندلی اضافه مخصوص نیروهای عملیاتی در بخش خدمه هواپیما، دوربین با قابلیت تفکیک پذیری بالا و میدان دید ۱۸۵ درجه ای، سیستم اصلاح خطا هنگام سوخت گیری هوایی، سیستم های حفاظتی مادون قرمز و روشنایی دید در شب و ظرفیت کافی برای ۵۴ بیمار به همراه پالت های حمایتی آنها.

 

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)

KC-46 پگاسوس؛ پمپ بنزین هوایی! (+تصاویر)