به گزارش مهرتبریز، دکتر صادق نجفی در نشست مشترک با منتخبان پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تبریز با بیان این مطلب اظهار داشت: با آغاز پروژه مترو از سال ۸۲ تا ۹۲، دولت حدود ۶۰۰ میلیارد تومان و شهرداری نیز مبلغی در حدود ۲۱۸ میلیارد تومان صرف پروژه قطار شهری تبریز کرده‌است. این در حالی است که شهرداری تبریز در سه سال اخیر، به تنهایی، مبلغی بالغ بر ۱۴۵۰ میلیارد تومان به این پروژه تزریق کرده‌است.

شهردار تبریز با اشاره به مشکلات پیش ‌روی خط ۱ یادآور شد: چالشی که از همان دوران در خط یک مترو وجود داشت، عدم تملک واقعی در مسیر ایستگاه‌ها بود که تکمیل و پیشرفت این پروژه را در فازهای جدید با مشکلات اساسی مواجه کرد و پروژه را از حیث زمان و هزینه، به تعویق انداخت.

دکتر نجفی اضافه کرد: با این حال، تزریق مبالغ لازم، باعث شد روند تامین واگن و ایجاد زیرساخت‌های لازم، با سرعت بیشتری پیگیری شود. امروز قطار شهری تبریز با برخورداری از ۶۰ واگن، به نقطه تاثیرگذار مرکزی شهر رسیده و ساعات فعالیت آن، طی برنامه‌های متناوب، در حال افزایش است.

شهردار تبریز با اشاره به این‌که  خط دوم، از طولانی‌ترین خطوط مترو در کشور است، خاطرنشان کرد: از مجموعه ۱۴۵۰ میلیارد تومان تزریق‌شده، حدود ۲۰۰ میلیارد تومان صرف خط دوم شده است.

وی ادامه داد: برای تکمیل خط اول مبلغی در حدود ۸۰۰ میلیارد تومان، مد نظر قرار گرفته که حدود نیمی از آن، برای اجرای برنامه‌های تملک تزریق شده و در مورد مابقی نیز، توانایی تزریق مالی وجود دارد.

دکتر نجفی به خرید حدود ۲۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت برای توسعه خط دوم اشاره و خاطرنشان کرد: ۴.۵ کیلومتر از عملیات عمرانی تونل‌های خط دوم با تزریق ۵۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده و احداث شش ایستگاه آن به صورت همزمان و با فعالیت بیش از ۱ هزار کارگر فنی ادامه دارد.

شهردار تبریز همچنین از اجرای خط سوم مترو به صورت فاینانس و BOT و خط چهارم به صورت تراموا خبر داد و افزود: خط چهارم، از اولین پروژه‌های تراموای شهری در کشور است که با همکاری یکی از شرکت‌های خصوصی و وزارت دفاع، به صورت ۴۰ درصد نقدی و ۶۰ درصد غیرنقدی پیش‌بینی شده و شرکت آلمانی مراحل فنی و مطالعاتی آن را تکمیل کرده‌است.

وی همچنین، نوسازی ۳ هزار دستگاه تاکسی و ورود ۳۰۰ دستگاه اتوبوس جدید را از دیگر اقدامات سال‌های اخیر شهرداری تبریز در توسعه ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی خواند.

print