مهر تبریز-مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای آذربایجانشرقی گفت؛ رسانه ها تریبون هر مجموعه ای هستند که می خواهد کار کند و این تریبون ها هستند که حرف خادمین خود را به مردم می رساند .

به گزارش مهر تبریز،یعقوب نماینده در نشست مطبوعاتی باخبرنگاران افزود : موضوع اجرای طرح مهارت آموزی در این مرکز کلید خورده و عملا این طرح با معرفی مراکز آموزش فنی و حرفه ای در قالب شاگرد پذیری اصناف و کسبه اقدامات خود را عملی می سازد.

وی اظهار داشت:در راستای اجرای بند ۲ سیاست های کلی اشتغال و بند ۵ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، دستورالعمل اجرایی طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی یا مامکو توسط شورای عالی اشتغال به تصویب رسیده، و از سوی مقام عالی وزارت به سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به عنوان متولی اجرای طرح ابلاغ شده است.

نماینده افزود: در چارچوب ‘طرح تکاپو’ توسعه اشتغال روستایی، آموزش فنی و حرفه ای بر مبنای اولویت سرمایه گذاری هر منطقه انجام می شود که با این مدل بیش از ۵۰ درصد آموزش دیدگان جذب بازار کار می شوند.

مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با اشاره به ایجاد اشتغال بدون صرف هزینه برای دولت عنوان داشت، استفاده از توان اجتماعی در توسعه مهارت ها به جامعه، توسعه کسب و کارها با تزریق نیروی کار رایگان به صاحبان مشاغل، انجام فرآیند یادگیری مهارت های فنی در کنار مهارت های اجتماعی، ارتباطی و کار آفرینی توسط شاگرد، تبدیل محیط های شغلی به محیط های یادگیری و ایجاد تشخص در افراد خبره فن و صنعت به جهت کسوت استاد کاری را از جمله مزیت های این طرح برشمرد.

این مقاوم مسوول افزود: اگر چه این طرح، مشابه روش آموزش استاد – شاگردی از قدیم الایام بوده است، اما به جهت تغییرات فرهنگی و پیشرفت علوم به روشی نوین اجرا می شود و در کنار ارایه آموزش دانش و روش های آمادگی شغلی به جوانان، آنان برای کسب مهارت و دست یابی به شغل به اصناف و کسبه معرفی می شوند .
وی یکی از طرح های اساسی اشتغال فراگیر را طرح کارورزی در محیط کار واقعی دانست و افزود: با توجه به اینکه دانش آموختگان دانشگاهی امکان تعامل حضوری با بنگاه های اقتصادی و صنعت را ندارند، اجرای این طرح می تواند پل ارتباطی بین آموزش و صنعت باشد.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی ادامه داد: با اجرای طرح کارورزی در محیط کار واقعی، امکان کسب تجربه برای جوانان جویای کار و فارغ التحصیلان دانشگاه ها فراهم می شود و انتظار می رود بنگاه های اقتصادی ضمن حمایت از این طرح، رشته های مورد نیاز بازارکار را جهت آموزش جوانان شناسایی و درهای صنعت را به روی آنان باز نمایند .

وی با تاکید بر اینکه بنا به سه ضلعی بودن ابعاد کار (واحد پذیرنده، کار آموز و سازمان های واسط)؛ تعیین سازمان ها، نهادها، تشکل ها، بخش خصوصی هر ضلع به منظور تحریک و تمهید عوامل مربوطه ضروری است، این موضوع را عاملی بر اطلاع رسانی قوی، نهادینه سازی و احیای فرهنگ گذشته پذیرش شاگرد دانست و کمیته امداد، اداره کل بهزیستی، واحدهای اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان بسیج سازندگی، بسیج پایگاه های مقاومت و اصناف، اداره کل ورزش و جوانان، دفتر امور بانوان و خانواده، اداره کل زندان، اداره کل آموزش و پرورش، دانشگاه های استان، خوشه های صنعتی، انجمن ها و سمت های مرتبط با موضوع جوانان و اشتغال، اداره کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری، بنیان شهید انقلاب اسلامی، کانون تشکلات کارگری استان را از جمله دستگاه ها، سازمان ها و نهادهای تامین مهارت آموزان برشمرد.

مدیر کل فنی و حرفه ای آذربایجان شرقی با بیان اینکه ۵نوع مسیر و برنامه اشتغال از سوی دولت جهت رفع مشکلات بیکاری ارائه شده متذکر شد : از این ۵ برنامه که یکی طرح استادشاگردی است، و ارائه تسهیلات فراگیر برای اشتغال پایدار، توانمندسازی برای اشتغال پایدار در حوزه روستایی و عشایری، طرح تکاپو و طرح کارورزی ۴مورد دیگر از این طرح ها و پیکج ها هستند.

نماینده یاد آورشد ؛ در طرح تسهیلات فراگیر برای اشتغال پایدار و توانمندسازی در حوزه روستایی و عشایری وام های سوبسیددار به علاقمندان ارائه می شود که استان ما نیز از این طرح برخوردار شده و باز هم زمینه برای بهره مندی افراد از این طرح فراهم شده و افراد دارای شرایط لازم می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند.

وی در پایان یادآورشد:یکی از اساسی ترین مشکل طرح کارآموزان این بود که کارفرماها به خاطر بیمه و مباحث مربوط به کار،ازپذیرش شاگرد وکارآموز شانه خالی می کردند که این عدم اطمینان باعث عدم جذب بکار افراد و توسعه اشتغال می شد که خوشبختانه در این راستا طرح مهارت آموزی در محیط کار تصویب شد وکارآموز در مدتی که کار می‌کند، مشمول قانون کار و تأمین اجتماعی نیست اما باتوجه به حوادث ناشی از کار، سازمان آموزش فنی‌و‌حرفه‌ای، کارآموزان را تحت پوشش مسئولیت مدنی قرار می‌دهد و مسئولیت تأمین بیمه را برعهده دارد.

print