بیشترین پروژه آزادراهی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد
بیشترین پروژه آزادراهی کشور در آذربایجان شرقی قرار دارد
مهر تبریز: معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه آذربایجان شرقی با توجه به برخورداری از ظرفیت های خاص خود، دارای بیشترین پروژه آزادراهی در کشور است، افزود: آزادراه تبریز - ارومیه در ۶ قطعه به طول ۱۶۰ کیلومتر در دست اجرا بوده که سه قطعه از آن به طول ۷۰ کیلومتر بهره برداری شده و زیربار ترافیک رفته است.

به گزارش مهر تبریز، خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از قطعه ۶ آزادراه ارومیه – تبریز و پروژه‌های زیرساختی آذربایجان شرقی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: عملیات اجرایی قطعه ۶ این آزادراه از ۲ سال گذشته با مشارکت سرمایه گذار داخلی به طول حدود ۳۲ کیلومتر آغاز شده و قطعات سه و پنج آزادراه تبریز – ارومیه نیز با الحاق به قطعه ۶ از سوی این سرمایه گذار اجرا می شود.

وی افزود: در بخش ریلی نیز افتتاح چهار پروژه در برنامه این شرکت قرار دارد که اولین پروژه در این حوزه شامل خط آهن بستان آباد – خاوران خرداد ماه امسال با حضور رییس جمهور در آذربایجان شرقی به بهره برداری رسید و سه پروژه مسیر ریلی نیز در حال اجرا است.

وی ادامه داد: علاوه بر این آزادراه، پنج آزادراه دیگر نیز در سطح کشور به بهره برداری می رسد که از این تعداد ۲ آزادراه شامل مراغه – هشترود به طول ۳۰ کیلومتر در چهار خط و قطعه اول تبریز – مرند به طول ۲۴ کیلومتر در آذربایجان شرقی قرار دارد.

 

حمایت دولت از سرمایه گذاران با اجرای برنامه های تشویقی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه دولت با اجرای برنامه های مختلف تشویقی از سرمایه گذاران حوزه توسعه زیرساخت های حمل و نقل حمایت می کند، گفت: از جمله این برنامه ها افزایش پرداخت سود سپرده از سه درصد به ۱۰ درصد به سرمایه گذاران این حوزه است.

خادمی، ادامه داد: دولت تلاش می کند با برنامه ریزی لازم، زمینه را برای احداث شهرک های مسکونی در حاشیه آزادراه ها توسط سرمایه گذاران پروژه های آزادراهی فراهم کند تا آنان بتوانند از سود شهرک سازی در حاشیه آزادراه ها بهره مند شوند

وی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه های راه و جاده ای در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون پروژه‌های مسیر ریلی به طول ۴۰۷ کیلومتر در کشور در حال اجرا بوده که با بهره برداری از آن ها، استان‌های اردبیل، کردستان و رشت به شبکه ریلی کشور اضافه می‌شوند.

وی گفت: بهره برداری از ۲۹۳ کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور جزو برنامه های امسال شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که بزرگترین مسیر آزادراهی کشور به طول ۲۲۵ کیلومتر در مسیر شیراز – اصفهان به بهره برداری می رسد.

خادمی با بیان اینکه هم اکنون ۶ هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی، یک هزار و ۵۰ کیلومتر پروژه آزادراهی و سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر پروژه مسیر ریلی در کشور در دست اجراست، یادآور شد: این شرکت به طور متوسط سالانه ۸۰۰ تا یک هزار کیلومتر پروژه بزرگراهی، ۸۳ کیلومتر پروژه آزادراهی و ۱۷۰ کیلومتر پروژه مسیر ریلی در کشور احداث کرده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اعتبار سالانه پروژه های ریلی در کشور حدود چهار هزار تا چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده و امسال اعتبار لازم برای اتمام ۴۰۰ کیلومتر پروژه های این حوزه اختصاص یافته است، گفت: در بخش آزادراهی برای اتمام ۲۹۳ کیلومتر پروژه در این حوزه نیاز به سه هزار تا سه هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار با مشارکت دولت و بخش خصوصی است.

وی با اشاره به اینکه برای بهره برداری از حدود ۸۰۰ کیلومتر پروژه بزرگراهی کشور نیز نیاز به حدود ۸۰۰ هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: هم اکنون پیشرفت پروژه هایی که امسال قرار است به بهره برداری برسد بیش از ۷۵ درصد است.

وی یادآور شد: متوسط پیشرفت فیزیکی کل پروژه های زیرساختی در دست اجرای این شرکت در کشور حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد بوده و سالانه برای توسعه زیرساخت های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان تخصیص می یابد در حالی که برای اجرا و بهره برداری از پروژه های نیمه تمام در این حوزه ها حداقل به ۳۵۰ تا ۴۵۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

خادمی با بیان اینکه متوسط اجرا و ساخت پروژه های زیرساختی در کشور ۱۰ ساله است، گفت: به طور متوسط برای اجرا هر کیلومتر پروژه آزادراهی در کشور حداقل ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه می شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور افزود: ظرفیت پیمانکاری ما در کشور سالی حداقل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان اجرای پروژه است در حالی که به علت محدودیت منابع و حجم بالای پروژه ها در این بخش، سالانه ۳۰ هزار میلیارد تومان برای این حوزه اختصاص می یابد.