تفویض ۲۰ خدمت ثبتی به دفاتر ثبت اسناد رسمی از ابتدای ۱۴۰۱
تفویض ۲۰ خدمت ثبتی به دفاتر ثبت اسناد رسمی از ابتدای ۱۴۰۱

به گزارش مهرتبریز، دکتر حسن بابایی در ادامه سفر استانی به آذربایجان شرقی و در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی که عصر امروز، سه شنبه در سالن جلسات باشگاه فرهنگیان استان برگزار شد، گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، به دنبال ایجاد تحولات اساسی […]

به گزارش مهرتبریز، دکتر حسن بابایی در ادامه سفر استانی به آذربایجان شرقی و در نشست صمیمی با رئیس و اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی که عصر امروز، سه شنبه در سالن جلسات باشگاه فرهنگیان استان برگزار شد، گفت: در دوره تحول و تعالی قوه قضاییه، به دنبال ایجاد تحولات اساسی در بحث دفاتر ثبت اسناد رسمی هستیم و برون سپاری خدمات ثبتی و تفویض این خدمات به دفاتر ثبت اسناد رسمی، در این چارچوب طراحی و اجرایی می شود.

معاون رئیس قوه قضائیه گفت: در برون سپاری خدمات ثبتی موافقت ریاست محترم قوه قضاییه را هم اخذ کرده ایم و امیدواریم بخشی از دغدغه های مالی سردفتران از این رهگذر مرتفع شود.

دکتر بابایی تاکید کرد: از اعضای کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی درخواست می کنم اگر موارد دیگری به غیر از ۲۰ خدمت ثبتی در نظر گرفته شده برای تفویض، به ذهنشان رسید، مراتب را به کمیته برون سپاری سازمان اسناد و املاک کشور اعلام کنند تا مورد بررسی قرار دهیم.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مشخص ما در همین رابطه این است که در ادارت کل ثبت اسناد و املاک استان ها کمیته فناوری تشکیل شود تا در جریان برون سپاری ها، دانش و فرایندهای لازم، حداقل به دفتریاران انتقال داده شود.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه سردفتران و دفتریاران جزئی از همکاران ما و بخشی از خانواده ما در سازمان ثبت هستند، گفت: رفع مشکلات فعالان این حوزه را در دستور کار قرار داده ایم و تا حصول نتیجه، تلاش هایمان را دامه خواهیم داد.

وی عنوان کرد: بر همین مبناست که اعتقاد داریم مشاوران و بنگاهداران املاک یا خودرو فقط باید نقش راهنمایی کننده داشته باشند و تنظیم سند نقل و انتقالات مربوطه حتما” در دفاتر اسناد رسمی انجام شود.

معاون رئیس قوه قضاییه خواستار انسجام بیشتر کانون های سردفتران و دفتریاران کشور شد و پیشنهاد ایجاد تشکلی ملی برای فعالان این حوزه را داد.

دکتر بابایی گفت: به باور من کانون سردفتران و دفتریاران، باید پارلمان ملی و مجموعه اجرایی قوی ای داشته باشد تا بتوانیم مشترکا” اقدامات خوبی طراحی کنیم.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مشکلات سال های دور و نزدیک حاکم بر صنف سردفتران و دفتریاران اظهار کرد: بخشی از مشکلات، زیرساختی بوده که در دهه های گذشته وجود داشته و متاسفانه بخش هایی از تا الان هم ادامه داشته است.

وی گفت: حاکمیت این مشکلات باعث شده ساختار به وجود آمده، سست و بدون چارچوب های قانونی باشد ضمن اینکه بسیاری از قوانین نیز متعلق به دهه های گذشته است که در همپیوندی با ارتباطات ضعیف کانون های سردفتران و دفتریاران با قوه قضاییه، مشکلات را دوچندان کرده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفاریاران آذربایجان شرقی که در جلسه حضور داشتند را مورد خطاب قرار داد و با اشاره مجدد به اینکه شما جزئی از خانواده ما هستید، تاکید کرد: گذشته را فراموش کنید و در دوره جدید با همدلی، در فکر طراحی و اجرای برنامه ها و کارهای کلان و به ویژه دغدغه های مشترک باشید.

دکتر بابایی، اجرای کاداستر را یکی از دغدغه های مهم سازمان ثبت اسناد و املاک کشور برشمرد و گفت: تحقق این برنامه مهم می تواند آثار مطلوبی بدنبال داشته باشد چنانکه بخش قابل توجهی از منافع آن به دفاتر ثبت اسناد رسمی برمی گردد.

وی در عین حال تاکید کرد: هرچند که نقل و انتقال ها در دوره پساکاداستر در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام خواهد شد ولی نباید تعرفه های موجود ملاک عمل باشد.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور همچنین اظهار کرد: آذربایجان شرقی دهمین استانی است که در چهار ماه اخیر میزبان سفرها استانی ما شده است.

دکتر بابایی گفت: آذربایجان شرقی مهد دلاوری هاست و در بسیاری از مولفه ها، استانی پیشرو و توسعه یافته است و در موارد متعددی می تواند الگوی سایر استان های کشور باشد.

در ابتدای این جلسه، محمد افخمی مدیرکل ثبت اسناد و املاک آذربایجان شرقی گزارشی اجمالی ارائه کرد و سپس هر یک از اعضای هیات مدیره کانون سردفتران و دفتریاران آذربایجان شرقی به طرح نقطه نظرات خود پرداختند.

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیازات ۵ از ۵