تولید خودروی شاسی بلند و ون بزودی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران
تولید خودروی شاسی بلند و ون بزودی در گروه صنعتی تراکتورسازی ایران
مهر تبریز: مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی از تولید خودروی شاسی بلند و «ون» در گروه صنعتی تراکتورسازی خبر داد.

به گزارش مهر تبریز، مصطفی وحیدزاده در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های توسعه ای این گروه صنعتی گفت: امیدواریم مذاکرات برای تولید خودرو شاسی بلند در دو ماه آینده نهایی شود.

وی افزود: برای تولید خودروی شاسی بلند در این گروه، سهام ۸۰ به ۲۰ را به ما پیشنهاد داده اند ولی ما معتقدیم که باید ۱۰۰ درصد سهام متعلق به شرکت تراکتورسازی باشد.
وی ادامه داد: این خودرو در اصفهان تولید می شود و در حال حاضر برای مصرف عموم ارایه نشده است.

وی افزود: پس از افتتاح خط تولید کامیونت به دست رییس جمهور در خردادماه امسال، تولید ۵۰۰ دستگاه کامیونت تا پایان امسال و 2 هزار دستگاه برای سال آینده هدف گذاری و برنامه ریزی شده است.

مدیر عامل گروه تراکتورسازی ایران  از راه اندازی خط تولید ون از سال آینده خبر داد و گفت: خط تولید خودروی«ون» که مورد نیاز سرویس مدارس و ادارات است از نیمه دوم سال آینده راه‌اندازی و به بازار عرضه خواهد شد.

وحیدزاده میزان صادرات این گروه صنعتی در سال گذشته را ۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه به ارزش ۳۲ میلیون دلار  عنوان کرد و افزود: در ۶ ماهه نخست امسال یکهزار و ۵۰۰ دستگاه به ارزش ۲۲ میلیون دلار صادرات داشتیم که  نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه قیمت تراکتورهای صادراتی حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ درصد بیشتر از قیمت داخلی است، گفت:علی رغم تورم موجود و افزایش قیمت دلار  در تلاش هستیم کمترین سود را برای خود در نظر بگیرم طوری که ضرر نکنیم و کشاورز هم که تاثیر زیادی در امنیت غذایی کشور دارد متحمل هزینه زیادی نشود.
وی افزود:در سالجاری شاهد افزایش ۸۵ درصدی قیمت مواد اولیه و قطعات بودیم که سعی کرده ایم با افزایش تولید و بهره وری و کاهش هزینه ها قیمت تمام شده محصولات افزایش زیادی نداشته باشد.

وحیدزاده افزود: ۹۲ درصد قطعات تراکتور داخلی بوده و هشت درصد دیگر به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید داخلی از خارج تامین می کنیم.

وی میزان تولید تراکتور در 6 ماه نخست امسال را بیش از ۲۰ هزار دستگاه بیان کرد و افزود: در حال حاضر از ۶۰۰ هزار دستگاه تراکتور فعال در مزارع کشور، حدود ۵۰ درصد فرسوده و بالای ۱۳ سال عمر دارند.

وی با بیان اینکه هر دستگاه تراکتور فرسوده سالانه ۱۱ هزار و ۷۰۰ لیتر سوخت مصرف می کند، گفت: این درحالی است که تراکتور نو با فرض یک هزار ساعت کار در سال، ۹ هزار لیتر گازوییل مصرف می کند که ۲۷۰۰ لیتر کمتر از تراکتورهای فرسوده است.

مدیر عامل گروه تراکتورسازی ایران ادامه داد: اگر میزان سوخت اضافی مصرفی را در تعداد تراکتورهای فرسوده ضرب کنیم رقم بسیار بالا و قابل توجهی به دست می آید که حدود ۱۰ هزار همت می شود.
وحیدزاده گفت: با این رقم می توان ۵۰ هزار دستگاه تراکتور به طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار داد که همکاری دولت، بهینه سازی مصرف سوخت و جهاد کشاورزی در این زمینه الزامی است.