به گزارش مهر تبریز، مسئول کمیته کارآفرینی دانشکدهشیمی دانشگاه تبریز در این همایش گفت: علم شیمی رابطه تنگاتنگی با صنایعدستی دارد که نمونه بارز آن استفاده از این علم در صنعت شیشهگری، چینی، سفالگری، سنگی و چوبی است.
کریم اسدپور افزود: امروزه بسیاری از لوازم و تجهیزات آزمایشگاههای رشته شیمی در صنعت شیشهگری ساخته میشود و درنهایت در اختیار اساتید، محققان و دانشجویان قرار میگیرد.
در بخش دیگری از این همایش، مشاور ارشد تجاریسازی صنایعدستی دانشکده شیمی با طرح مقدمه ای در مورد هنرهای دستی گفت: صنایعدستی مجموعهای از محصولات دستساز انسان است که تجلیبخش فرهنگ، هنر، اصالت و باورهای مردم هر منطقه است بهطوریکه این محصولات علاوه بر آنکه از ارزش معنوی بالایی برای مردم مناطق مختلف برخوردارند، نقش مهمی نیز در بهبود معیشت و وضعیت اقتصادی آنها ایفا میکنند.
رویا کبیری در ادامه با اشاره به اهمیت صنایعدستی افزود: دارا بودن سهم بالا در تولید اشتغال و درآمدزایی، کاهش فقر و بیکاری، عدم نیاز به سرمایهگذاری زیاد، دارا بودن ارزشافزوده زیاد، قابلیت ایجاد و توسعه، بدون سرمایه بالا در مناطق مختلف شهری، روستایی و حتی جوامع عشایری، داشتن بار فرهنگی و استفاده از طرحهای اصیل، بومی و سنتی، عدم نیاز به دانش فنی پیچیده و قابلیت انتقال تجربیات و ارزآوری بالا به کشور در مقایسه با خام فروشی مواد اولیه نظیر فلزات و سنگهای قیمتی ا زجمله ویژگی های این هنر به شمار می رود.
وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به جایگاه جهانی ایران در حوزه صنایعدستی یادآور شد: با استناد به دادههای شورای جهانی صنایعدستی در جهان، 59 شهر جهانی صنایعدستی در دنیا به ثبت رسیده که ایران با داشتن 11 شهر و 3 روستا، 24 درصد آمار جهانی و ۳۲ درصد آمار منطقهای را به خود اختصاص داده است.
به گفته وی، در سازمان جهانی یونسکو حدود 600 صنعت دستی ثبتشده که حدود 450 مورد متعلق به کشور ایران است و از این تعداد نیز حدود 287 صنعت متعلق به شهر اصفهان است و ایران از نظر تنوع صنایعدستی ثبتشده در یونسکو، رتبه اول را داراست و سومین کشور تولیدکننده صنایعدستی در جهان است.
مشاور ارشد تجاریسازی صنایعدستی دانشکده شیمی در ادامه با اشاره به چالش های اصلی در حوزه صنایعدستی گفت: فروش و عرضه، نبود درآمد مناسب از تولید صنایعدستی، عدمحمایت از هنرمندان و افراد شاغل در کسبوکارهای خانگی، ضعف بنیه مالی صنعتگران، عدم وجود بازاریابی مناسب و برند سازی در سطح جهانی و عدم آگاهی و اطلاعات هنرمندان از شیوههای جدید تولید (فناوری همساز با صنایعدستی) و سلیقه مصرفکنندگان خارجی و داخلی و تکرار طرحهای یکنواخت ازجمله این چالشها است.
وی در پایان، یکی از بهترین راهکارها برای خروج از چالشها و رونق تولید صنایعدستی را افزایش صادرات و پیدا کردن بازارهای جهانی عنوان کرد.
هنرمند کارآفرین صنایعدستی دیگر سخنران این همایش به زیبایی های بصری هنرهای دستی گفت: صنایعدستی زیباست و همه مردم آن را دوست دارند، اما به خاطر کاهش قدرت خرید و مشکلات معیشتی، نمیتوانند این صنایعدستی را از هنرمندان بخرند.
جلیل ولیزاده در ادامه تأکید کرد: در سازمان جهانی یونسکو بیش از ۵۰۰ صنعت دستی ثبت شد که مردم کشورمان کمترین آشنایی را با این صنایعدستی دارند.
این هنرمند کارآفرین در بخش دیگر سخنان خود یادآور شد: برای فروش و شناساندن صنایعدستی کشورمان به دنیا باید مردم پایکار بیایند که با مشارکت و با اتحاد مردم میتوان در این خصوص گامهای مؤثری برداشت.
وی با اشاره به اهداف راهاندازی خانههای صنایعدستی گفت: این خانه، بهمنظور ایجاد فضایی مناسب جهت معرفی، مشاوره، کاربردی سازی، هماندیشی، تبادل تجربه، آموزش، بستهبندی، نمایش، تجاریسازی، نوآوری در فروش و توسعه تجارت الکترونیک برای فعالان حوزه صنایعدستی با توجه به بررسی و شناسایی ظرفیتهای منحصربهفرد منطقه و بهمنظور ارتقاء کمی و کیفی تولیدات صنایعدستی و تبدیل ایدههای خلاق در تولید و فروش به محصولاتی با قابلیت حضور در بازارهای نوین، ارائه خدمات تخصصی بازاریابی، تبلیغات و دریافت سفارش و فروش محصولات ایجادشده است.