آرمان تبریز- معاون اقتصادی و سرمایهگذاری ارس در نشست خبری نمایشگاه ارس اکسپو گفت: اکسپو نمایشگاهی برای برندسازی و هویتسازی است و گذشته، حال و آینده منطقه آزاد ارس در این نمایشگاه به نمایش در میآید. به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ علی نوید صبح سهشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه […]
آرمان تبریز- معاون اقتصادی و سرمایهگذاری ارس در نشست خبری نمایشگاه ارس اکسپو گفت: اکسپو نمایشگاهی برای برندسازی و هویتسازی است و گذشته، حال و آینده منطقه آزاد ارس در این نمایشگاه به نمایش در میآید.
به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ علی نوید صبح سهشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به برپایی اولین نمایشگاه دستاوردها، توانمندیها و فرصتهای سرمایهگذاری ارس، اظهار داشت: فعالین اقتصادی ارس در بخشهای صنعت، کشاورزی، تجارت، بازار و خدمات در این نمایشگاه حضور خواهند داشت.
وی با بیان اینکه علاوه بر نمایش دستاوردها و توانمندیهای منطقه آزاد ارس، بیش از ۱۰۰ فرصت جدید سرمایهگذاری نیز در این نمایشگاه رونمایی میشود، عنوان کرد: فرصتهای جدید سرمایهگذاری منطبق بر اهداف برنامهای افق ۱۴۰۸ و بر مبنای تکمیل زنجیره ارزش در منطقه آزاد و شمالغرب است.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری سازمان منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: از سفرا و تجار کشورهای منطقه و اعضای اتاقهای بازرگانی تبریز و تهران و مدیران رده بالای استانی و کشوری برای بازدید و حضور در این نمایشگاه دعوت کردهایم.
وی با تاکید بر لزوم تبیین و اطلاع رسانی رسانهای و نمایشگاهی دستاوردهای کشور، گفت: موفقیتهای بزرگ همچون سرمایهگذاری چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلاری بخش خصوصی از سال ۱۳۸۶ تاکنون، افزایش ۱۰۰ درصدی صادرات در ۱۰ ماه نخست امسال، وجود ۵۰۵ هکتار گلخانه فعال و در آستانه بهرهبرداری، ۲۴۰ واحد صنعتی فعال و ۱۴۰ واحد صنعتی در آستانه بهرهبرداری، تراز تجاری مثبت در بین مناطق آزاد با ۳۷۰ میلیون دلار، تولید ناخالص داخلی با ۹۴ هزار میلیارد ریال و دهها مورد موفقیت به دست آمده که حاصل مدیریت اقتصاد بدون نفت و بدون بودجه دولتی در منطقه آزاد ارس است؛ باید به عنوان دستاوردهای نظام مقدس جمهوری اسلامی در نقطه صفر مرزی به عموم مردم و مدیران و جامعه علمی کشور تبیین و اطلاعرسانی شود.
نوید با معرفی سیمای این منطقه آزاد و تشریح قابلیتهای بالقوه و بالفعل ارس در عرصههای کشاورزی، صنعتی، گردشگری و تجاری، توضیح داد: این پتانسیلها اهمیت برگزاری نمایشگاهی در سطح ارس اکسپو را ضروری میکند تا از رهگذر برگزاری آن گامی برای برندسازی ارس برداشته شده باشد. اکسپو، نمایشگاهی برای بازاریابی نیست بلکه تلاشی برای برندسازی ارس است و میخواهد هویتی واحد از این منطقه آزاد به ارائه کند.
وی از هدفگذاری برای تبدیل ارس به قطب گلخانهای خاورمیانه و راهاندازی کشت و صنعت مدرن در خداآفرین خبر داد و ابراز کرد: به واسطه تلاش تمام مدیران سابق و سرمایهگذاران بخش خصوصی ارس موفقیتهای بزرگی در بخشهای مختلف و از جمله در صنعت کشاورزی و تولید محصولات گلخانهای داشته است؛ هم اکنون ۲۲۰ هکتار گلخانه هیدروپونیک فعال و ۲۸۵ هکتار گلخانه در آستانه بهره برداری بوده و زمینها برای آغاز احداث گلخانهها به وسعت ۴۵۵ هکتار در حال آماده سازی است که در صورت بهرهبرداری از پروژههای در حال احداث جدید و در دست اقدام، نیم میلیارد دلار سرمایهگذاری جدید در بخش گلخانههای شیشهای محقق میشود.
معاون اقتصادی و سرمایهگذاری ارس توسعه کشاورزی و شیلات در منطقه آزاد ارس را قابل تامل دانست و گفت: در بخش کشاورزی در محدوده جلفا حدود ۴۵۰۰ هکتار باغات آبیاری قطرهای داریم اما بزرگترین پروژه کشت و صنعت کشور در ۲۴ هزار هکتار از اراضی محدوده قلی بگلو منطقه آزاد ارس در حال اجراست. اجرای پروژه بزرگ مقیاس کشت و صنعت شهید سلیمانی به مرحله بهرهبرداری از سه هزار هکتار در زراعت و باغداری نوین، شیلات و دامپروری رسیده و با تکمیل این مجموعه، ارس به قطب کشت و صنعت مدرن در کشور تبدیل خواهد شد.
لازم به ذکر است، نشست خبری نمایشگاه ارس اکسپو با حضور اصحاب رسانه در تبریز برگزار و معاون اقتصادی و سرمایه گذاری، مدیر حوزه مدیرعامل و مدیر روابط عمومی و امور بینالملل سازمان منطقه آزاد ارس پاسخگوی خبرنگاران شد.
این نمایشگاه با حضور فعالین اقتصادی ارس در بخشهای صنعت، کشاورزی، تجارت، بازار و خدمات از ۲۵ تا ۲۸ بهمن ماه جاری در سالن ۶۰۰۰ متر مربعی پروین اعتصامی نمایشگاه بینالمللی تبریز برپا خواهد شد.