گذری در سهند؛ شهری نوپا اما پرجمعیت
گذری در سهند؛ شهری نوپا اما پرجمعیت
شهر سهند به‌عنوان یکی از شهرهای نوپای آذربایجان شرقی، هم اکنون با جمعیت بیش از 220 هزار نفر، میزبان سرریز جمعیتی کلان‌شهر تبریز است. شهری که تاکنون زیرساخت‌های آن به نسبت افزایش جمعیت، توسعه‌ نیافته است.
فائزه زنجانی- مهر تبریز: شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز واقع و در حدود ۳۵ هزار واحد مسکن مهر در فاز‌های دو، سه و چهار این شهر احداث شده و از کانون‌های اصلی اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان شرقی محسوب می‌شود. مساحت شهر باتوجه‌به فاز‌های پنج‌گانه آن حدود دو هزار و ۵۰۰ هکتار است.
هدف از احداث این شهر در ابتدا اسکان‌دادن سرریز جمعیت شهر تبریز معرفی شده بود که در کمترین زمان، استقبال گسترده مردم این کلان‌شهر سبب تکمیل فازهای یک تا چهار این شهر و سکونت مردم در آن شد. طبق آمار اعلام شده، جمعیت این شهر نوپا در سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۰ هزار نفر بوده است. آماری که شهردار سهند در گفتگو با فارس، آن را هم اکنون بیش از ۲۲۰ هزار نفر عنوان می‌کند.
شهری که توانسته در همین مدت کوتاه در جمع سه شهر پرجمعیت استان قرار گیرد.شهرداری سهند به‌منظور بازدید از آخرین تحولات و خدمات عمرانی انجام شده در شهر سهند، توری برگزار کرده و میزبان اصحاب رسانه استان در این تور بود. تور رسانه‌ای از جلوی اداره کل فرهنگ و ارشاد استان و در یک روز بارانی آغاز می‌شود.

عبور از آزادراه تبریز- سهند و حواشی همیشگی

احداث و تکمیل آزادراه تبریز- سهند در سالیان اخیر سبب شده تا افرادی که رفت‌وآمد در این مسیر، کار هر روز آن‌هاست، کمی راهشان کوتاه‌تر شده و در زمان کمتری به مقصد خود برسند. البته این آزادراه هم همچون دیگر راه‌های استان گرفتار یک‌سری حواشی است. یکی از این حواشی را می‌توان عوارض مربوط به این مسیر دانست که با اعتراض بالای رانندگان و اهالی شهر سهند مواجه شده است.
البته ایمنی راه هم از دیگر مواردی است که همواره مطرح بوده و البته این موضوع چندان نیاز به اثبات هم ندارد چرا که خبرنگاران حاضر در تور رسانه‌ای در همین مسیر کوتاه خود شاهد چندین و چندین تصادف سهمگین و خطرناک در این مسیر هستند. به‌طوری که شاید هر چند دقیقه یک‌بار، یک خبرنگار در قسمتی از اتوبوس، ندای «یا خدا، ببین بر سر خودرو چه آمده است» را بلند می‌کند.
به‌هرحال، مسیر تبریز به سمت سهند تمام شده و حالا مهمان شهرداری سهند برای بازدید از پروژه‌های مختلف این شهر هستیم. در ابتدا راهی ساختمان شهرداری سهند می‌شویم. همین چند وقت قبل بود که خبر تحویل فازهای مختلف شهر از سوی شرکت عمران شهر جدید سهند به شهرداری سهند در رسانه‌ها منتشر شد که همین موضوع مهم‌ترین بحثی است که محمد محمدی آن را پیش می‌کشد.

تحویل فازهای چهارگانه شهر جدید سهند به شهرداری سهند

شهردار سهند در این خصوص می‌گوید: برای اولین بار در میان شهرهای جدید کشور، فازهای شهر جدید سهند در راستای مدیریت واحد شهری و تقویت خدمات‌رسانی از سوی شرکت عمران شهر جدید تحویل شهرداری سهند شده است و با این کار، تمامی فازهای شهر سهند پس از این، از خدمات همسان شهرداری بهره‌مند خواهند شد؛ موضوعی که شاید قبل از این مدیریت مسائل شهری را دچار یکسری دوگانگی‌ها کرده بود.
محمد محمدی پس از این گفتگوی کوتاه با جمع خبرنگاران در اتوبوس همراه می‌شود. در ابتدای امر، اتوبوسی را که از تبریز، خبرنگاران را به شهر سهند همراهی کرده بود، یکی از اتوبوس‌های جدید خریداری شده برای شهر سهند عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: خرید پنج اتوبوس و ۱۰ ون با اعتبار شش هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای حمل‌ونقل ساده‌تر مردم شهر انجام شده است.

شهری که تاکسی ندارد

در همین حین یکی از خبرنگاران از وضعیت تاکسی‌های شهری سؤال می‌کند و شهردار پاسخ می‌دهد که متأسفانه در ناوگان حمل‌ونقل عمومی، تاکسی گنجانده نشده و هم اکنون تاکسی‌ها تنها بین‌شهری بوده و داخل شهر تنها خودروهای شخصی تردد می‌کنند.
محمد محمدی، این شهر را نیازمند ارائه خدمات بهتر از سوی نهادهای مختلف عنوان کرده و اذعان می‌دارد: متأسفانه شهر با این عظمت و وسعت، هم اکنون بیمارستان ندارد و برخی زیرساخت‌های آن ناقص است و مردم برای کوچک‌ترین خدماتی باید به شهر تبریز مراجعه کنند.
وی در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضوعات مربوط به ایمنی شهر و قرارداد طولانی‌مدت خرید نردبان آتش‌نشانی برای این شهر می‌گوید: بلندمرتبه‌سازی و آپارتمان‌سازی در این شهر زیاد است و همین موضوع لزوم خرید تجهیزات به‌روز آتش‌نشانی در این شهر را نمایان می‌سازد.

خرید نردبان ۴۲ متری به کجا رسید؟

محمدی وجود یک نردبان ۴۲ متری برای این شهر را لازم و کافی دانسته و یادآور می‌شود: قرارداد خرید نردبان آتش‌نشانی سال ۹۲ با مبلغ سه‌میلیاردی منعقد شده و در آن دوره، شهرداری سهند این مبلغ را پرداخت کرده اما این قرارداد به دلایلی ابتر ماند. اخیراً با پیگیری دوباره موضوع، سهم واریزی شهرداری به ۱۴ میلیارد تومان به‌روزرسانی شده و متمم قرارداد خرید نردبان نیز به ارزش ۷۰ میلیارد تومان منعقد شد و حالا وعده‌هایی برای تحویل نردبان تا اسفند امسال به این شهرداری داده شده است.
کیفیت آسفالت خیابان‌های شهر سهند نیز از دیگر موضوعات موردتوجه خبرنگاران است. محمدی در این باره می‌گوید: ۲۰ میلیارد ریال برای آسفالت‌ریزی اساسی شهر صورت گذاشته و کمبودی از این لحاظ در خیابان‌ها نداریم. همچنین برای خط‌کشی معابر هم اعتبار ۱٫۵ میلیاردی هزینه شده است.
وی، دیوارکشی شهرداری سهند با بودجه هفت میلیارد، دیوارچینی بازارچه فاز چهار با سه میلیارد را از دیگر پروژه‌های در حال اجرا عنوان کرده و می‌افزاید: اتاق مانیتورینگ شهری با هزینه هفت میلیاردتومانی و خرید نرم‌افزار جامع حمل‌ونقل و جی‌پی‌اس ها اتوبوس‌های شهری نیز با یک میلیارد در حال انجام است.

اجرای فیبر نوری در سطح شهر در روزهای آتی

محمدی با اشاره به سؤال یکی از خبرنگاران حاضر در خصوص نبود سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر می‌گوید: مردم سهند همواره از نبود سرویس‌های بهداشتی در مناطق مختلف شهر گله‌مند بودند که هم اکنون این موضوع در دستور کار قرار گرفته که اعتبار یک مجموعه سرویس بهداشتی، نمازخانه و اتاق مادر و کودک، سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.
شهردار سهند از اجرای فیبر نوری در سطح شهر طی روزهای آتی خبر داده و ادامه می‌دهد: در حوزه خدمات شهری نیز ماشین‌آلات ما فرسوده شده و از سال ۸۶ تاکنون ارتقای خاصی نیافته‌اند.
لابه‌لای این سخنان به کارگاه امانی موقت شهرداری سهند می‌رسیم. اتوبوس و ون‌های تازه خریداری شهرداری گوشه‌ای خودنمایی کرده و در گوشه‌ای دیگر کارگاهی پر از چرخ های سطل زباله تولید شده، قرار گرفته است.
ابراهیم سعادتی تولیدکننده چرخ‌های فولادی منحصربه‌فرد است که در این بازدید از تفاوت چرخ‌های تولید شده خود نسبت به دیگر چرخ‌ها گفته و مزیت آن‌ها را با انجام آزمایشی نشان خبرنگاران می‌دهد. محمدی، شهردار سهند هم فرصت را قدر دانسته و از تلاش شهرداری برای به‌کارگیری بهترین ابزار و مواد برای ماشین‌آلات و تجهیزات خدمات شهری گفته و ادامه می‌دهد: عمر چرخ‌های تولید شده برای سطل زباله‌های شهر سهند نسبت به نمونه‌های مشابه، بالاتر بوده و همین سبب مقرون‌به‌صرفه شدن آن‌ها می‌شود.

تولید روزانه ۲۰ الی ۲۵ تن زباله در شهر سهند

وی همچنین از تولید روزانه ۲۰ الی ۲۵ تن زباله در این شهر خبر داده و می‌گوید: در حال انعقاد تفاهم‌نامه با یکی از کارخانه‌های تولید دستگاه زباله‌سوز هستیم که نیازی به تفکیک زباله نداشته و دو تولیدی گازوئیل و آب داشته و سوخت خودش را هم تأمین می‌کند.
باران شدت یافته و مه عجیبی هم بر منطقه حاکم شده و همین موضوع سبب می‌شود که بازدید از این کارگاه و دیگر پروژه‌های شهر ادامه نیافته و محمدی، شهردار سهند در اتوبوس خبرنگاران، پاسخگوی سؤالات دیگری باشد.
سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص سگ‌های ولگرد شهری است و محمدی در این مورد اذعان می‌کند: سه هزار مترمربع فضا برای نگهداری سگ‌های بلاصاحب با اعتبار سه میلیاردتومانی آماده شده که ظرف هفته آینده، احداث سایت آغاز خواهد شد. قصد داریم تا بعداً این فضا را به انجمن‌های مربوطه بسپاریم.

میزان بودجه شهرداری سهند چقدر است؟

محمدی همچنین در خصوص بودجه شهری نیز می گوید: امسال بودجه شهرداری سهند ۴۵۰ میلیارد تومان است که ۳۵۰ میلیارد تاکنون تحقق یافته است.
وی کمبود اعتبارات ارزش‌افزوده را از مشکلات بودجه‌ای عنوان کرده و می‌گوید: شهر جدید سهند هم اکنون با ۲۲۰ هزار نفر یکی از شهرهای پرجمعیت استان است اما چون سرشماری توسط مرکز آمار صورت نگرفته، شاهد یکسری اجحاف‌ها در حق شهر هستیم. از نمایندگان مجلس می‌خواهیم تا نسبت به حل این مشکل اساسی شهر اقدام کنند.
تور رسانه ای خبرنگاران در هوای بارانی شهر سهند به پایان رسیده و حالا در مسیر برگشت به تبریز، باز هم صحنه‌های تصادف خودروها در مسیر آزادراه، صدای خبرنگاران را درآورده است.