مهرتبریز-در هزاره جدید ، سیر تحول و رویکرد هر جامعه ای به سمت و سوی مفهوم توسعه ، ارتباط مستقیمی با میزان افراد با سواد آن جامعه دارد و توسعه و پیشرفتهای صورت گرفته شده با توجه به انقلاب های که در عرصه های علمی و در نتیجه عرصه های اجتماعی رخ داده تاثیر شگرف […]
مهرتبریز-در هزاره جدید ، سیر تحول و رویکرد هر جامعه ای به سمت و سوی مفهوم توسعه ، ارتباط مستقیمی با میزان افراد با سواد آن جامعه دارد و توسعه و پیشرفتهای صورت گرفته شده با توجه به انقلاب های که در عرصه های علمی و در نتیجه عرصه های اجتماعی رخ داده تاثیر شگرف و شتاب دو چندانی در جهت تسریع روند نزدیکی جوامع در بهره برداری مشترک از علم داشته است.
بدون شک حرکتهای نوینی که بشر پس از انقلاب صنعتی تا انقلاب اطلاعاتی انجام داده بسیار سریع و غیر قابل باور می باشد. طبق بررسی های صورت گرفته شده اکنون بشر به دنیای دانایی گام نهاده و آگاهی “سرآغاز آزادی و رهایی” است. ۸۵ درصد از دانشمندان و محققان تمامی اعصار در عصر حاضر زندگی میکنند ۹۰ درصد از تمامی دانش و اطلاعات طول تاریخ بشر در عصر ما تولید شده است ,روند توسعه اطلاعات در جهان به گونه ای فزاینده در حال رشد است و براساس اعلام سازمان ملل متحد از سال ۲۰۲۵ میلادی حجم دانش بشری هر ۷۵ روز دو برابر خواهد شد، دو برابر شدن حجم دانش بشری در هر ۷۵ روز مستلزم از رده خارج شدن بسیاری از آموخته ها و ذهنیت های قبل از ۷۵ روز پیش است واین در حالی است که نیم عمر اطلاعات در برخی از علوم به حدود شش سال رسیده است یعنی از زمانی که اطلاعات تولید می شوند تا زمانی که به هر دلیلی غیر کاربردی می شوند زمانی در حدود ۶ سال به طول خواهد انجامید و امروز با رسانهای شدن جهان و توسعه فناورهای ارتباطی و اطلاعاتی، اینترنت، رشد و توسعه انواع رسانههای تحت وب و شبکههای اجتماعی، تعریف سواد و باسوادی نیز کاملاً دگرگون و متحول شده است و آخرین تعریفی که توسط سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد”یونسکو” از باسوادی ارائه کرده است توانایی ایجاد تغییر، ملاک با سوادی قرار گرفته است یعنی شخصی با سواد تلقی می شود که بتواند با استفاده از خوانده ها و آموخته های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند.
در واقع این تعریف مکمل تعریف های قبلی است زیرا صرفا دانستن یک موضوع به معنای عمل به آن نیست. در صورتی که مهارت ها و دانش آموخته شده باعث ایجاد تغییر معنادار در زندگی شود، آن گاه می توان گفت این فرد انسانی با سواد است و در متون روان شناسی نیز با سوادی ، به صورت ایجاد تغییر پایدار در رفتار تعریف می شود.اما در نظر بسیاری با توجه به همه گیر شدن استفاده اینترنت و شبکه های اجتماعی دغدغه سیستم آموزشی یک کشوربایدعلاوه برراه انداختن نهادهای سوادآموزی و در سطوح بالاتر آموزش زبان دوم و زبان خارجی، زبان دیگری به نام زبان دیجیتال باشد چرا که اگر کسی پیش از اوایل دهه ۹۰ میلادی به دنیا آمده باشد، بومی این زبان نخواهد بود و مهاجر هستندبا این وصف باید این واقعیت را بپذیریم که در زمانه ای قرار داریم و به سوی آن پیش می رویم که انسان ها به سرعت بی سواد خواهندشد.
اگر نتوانیم سرعت یادگیری و رشد و توسعه خود را با تغییرات دم افزا و برق آسای محیطی جهان منطبق نمائیم در شرایط رقابتی و محیط دانش محور عصر امروز به زودی دیگر حرفی برای گفتن و ارائه نداشته ودیگر نمی توانیم صرفاً به داشتن مدارک و مدارج تحصیلی خود که شاید ۵ یا حتی ۱۰ سال پیش از دانشگاهی معتبر کسب نموده ایم ببالیم و به آن اکتفاء کنیم و تنها چاره کار برای به روز ماندن افراد، تیم ها و سازمان ها و بقای آنها تلاش برای یادگیری دانش و استفاده از تجربیات دیگران در توانمندسازی شهروندان در زندگی اجتماعی است حال امید است دست در دست هم دهیم حق داشتن سواد در عصر جدید و ارزانترین نوع بی سوادی یعنی بی سوادی سیاه راکه کسی نمیتواند اسم خود را روی برگهی کاغذ بنویسد با آموزش همگانی ریشه کن وبی سوادی سفید را که درد امروز جامعهی ما است ،کسانی که در ظاهر توانایی خواندن و نوشتن دارند، انبوهی از مدارک آموزشی و گواهینامههارا در کیف خود جابجا می کنند اما، هنوز در سادهترین تعامل ها و ارتباط هاو خوانش ونگارش کلمات دچار چالشهای جدی هستند به عنوان یکی از بدیهی ترین حقوق اساسی و اولیه هر انسان درمان نماییم، به دنبال سوادی باشیم که به ماسواد آموزش، پرورش، ارتباط، انتقاد، تحلیل، رسانه، استراتژی، مالی، عاطفی و دهها سواد دیگر را در یک کلام به عنوان سواد زندگی بیاموزد.
و جادارد فرا رسیدن هفتم دی ماه سالروز تشکیل نهضت سواد آموزی در سال ۱۳۵۸ و هفته نهضت سواد آموزی را به همه تلاشگران عرصه تعلیم وتربیت تبریگ گفته و توفیق بیشتر آنان را از خداوند متعال مسئلت نماییم
ناصر اسگندریان – مدیر روابط عمومی راه آهن منطقه آذربایجان