افزایش سواد سایبری و رسانه‌ای، راهکاری برای مقابله با کلاهبرداران اینترنتی
افزایش سواد سایبری و رسانه‌ای، راهکاری برای مقابله با کلاهبرداران اینترنتی
مهرتبریز: سرپرست پليس فتا استان آذربایجان شرقی گفت: داشتن سواد رسانه‌اي و سايبري کاربران براي مقابله با تهديدات و آسيب هاي فضاي مجازي و مقابله با بزهکاران، از اهميت بالايي برخوردار است.

به گزارش مهرتبریز؛ سرهنگ “اصغر شیخ نژاد” در تشریح این موضوع اظهار داشت: امروزه یکی از مهمترین سواد‌ها در عصر حاضر داشتن سواد رسانه‌ای و سواد سایبری است، بنابراین اگر افراد جامعه و کاربران فضای مجازی سطح آگاهی و اطلاعات خود را در این حوزه‌ها افزایش دهند می‌توانند مانع بزرگی از سوء‌استفاده‌ها، کلاهبرداری‌ها و سودجوی‌های مجرمین سایبری ‌شوند.

وی تصریح کرد: مراکز علمی و آموزشی در حوزه افزایش سواد رسانه‌ای عموم هموطنان می توانند نقش مهمی داشته باشند و با همکاری تمامی نهادهای مردمی و دولتی داشتن سواد رسانه‌ای را در بین اقشار مختلف جامعه نهادینه کنند.

این مقام انتظامی ادامه داد: افرادی که در فضای مجازی مورد سوءاستفاده و کلاهبرداری قرار می‌گیرند اکثرا کاربرانی هستند که به نحوی آشنایی با مخاطرات و چالش‌های فضای مجازی را ندارند و در استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی حریم خصوصی و ملاحظات امنیتی این فضا را لحاظ نمی‌کنند.

سرهنگ “شیخ نژاد” اذعان داشت: خانواده ها به این نکته توجه داشته باشند که فضای مجازی سواد مخصوص خود را دارد و چنانچه فرزندان آنان از سواد کافی در استفاده از فضای مجازی برخوردار نباشند ممکن است در برخی موارد آسیب‌هایی را در پی داشته باشد.

این مقام مسئول گفت: شهروندان در صورت بروز مشکل و مواجهه با جرائم رایانه‌ای می‌توانند با مراجعه حضوری به پلیس فتا و یا با مراجعه به سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.gov.ir و یا با شماره گیری  ۰۹۶۳۸۰ مرکز امـداد و فوریت‌های سایبـری از مشاوره‌ها و راهنمایی‌های کارشناسان این پلیس در جهت رفع مشکلات احتمالی خود اقدام نمایند.

اسماعیل رحیمی / هشترود