بیوگرافی علی مبارکی از الگوی فوتبالی تا شرایط لژیونر ایرانی
بیوگرافی علی مبارکی از الگوی فوتبالی تا شرایط لژیونر ایرانی
مهر تبریز: علی مبارکی فوتبالیست نام آشنای کشور گفت: مشکلات و سختیهایی که با آنها روبرو می شویم، می تواند بسیار سخت و دلسرد کننده باشد اما پشتکار داشتن و ادامه دادن در مواجهه با چالش ها ما را در رسیدن به موفقیت کمک می کند.

اعظم نعیمی_ مهر تبریز: علی مبارکی فوتبالیست نام آشنای کشور گفت: مشکلات و سختیهایی که با آنها روبرو می شویم، می تواند بسیار سخت و دلسرد کننده باشد اما پشتکار داشتن و ادامه دادن در مواجهه با چالش ها ما را در رسیدن به موفقیت کمک می کند.

در دنیای ورزش، همیشه شاهد ظهور و صعود ستارگان جدیدی هستیم که با استعداد، نگرش تاکتیکی برتر و تلاش فراوان، خود را به مقام‌های برتری می‌رسانند.

یکی از این ستارگان علی مبارکی، هافبک دفاعی برجسته و محبوب در دنیای فوتبال است که با قدرت بدنی فوق‌العاده و توانایی‌های فنی برجسته، ضربه‌زنی قوی، پاس دقیق و مهارت‌های دفاعی برتر، به عنوان یک هافبک دفاعی ارزشمند در داخل و خارج از کشور شناخته شده است.

لژیونر فوتبال ایران از زمانی که به صحنه‌ی فوتبال وارد شد، توانست قلب‌های طرفداران خود و عشق و علاقه‌ی مردم را به خود جلب کند. بازی‌های بی‌نظیری که او در طول سال‌ها انجام داده است، همواره ذهن‌ها را به خود جلب کرده و تبدیل به یک ستاره ورزشی شده است.

خبرنگار مهر تبریز برای آشنایی بیشتر با این فوتبالیست توانمند و نام آشنای کشورمان گفتگویی را انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

لطفا خودتان رو معرفی می‌کنید؟

علی مبارکی متولد سال ۱۳۷۳ و زاده خراسان رضوی نیشابور هستم. وقتی که دو سال داشتم، به همراه خانواده‌ام به تهران نقل مکان کرده و در این شهر بزرگ شدم.

چگونه به فوتبال علاقه‌مند شدید و چه چیزی شما را به این ورزش جذب کرد؟

از دوران کودکی به فوتبال علاقه زیادی داشتم و همیشه در مدرسه و محله مشغول به بازی فوتبال بودم. تا این که بالاخره در سن ۱۵  سالگی در یکی از مدارس فوتبال مشهد به صورت حرفه‌ای‌تر فوتبال را شروع کردم و در سن ۱۸ سالگی در تیم عالی حرفه ای بابک مشهد بازی کردم.

در سال ۲۰۲۱  به تیم خزر لنکران اذربایجان در لیگ فوتبال اذربایجان پیوستم و نخستین بازی خود را در این تیم انجام دادم. در فصل‌ ۲۰۲۳ با عقد قراردادی دو سال و نیمه به تیم اسپورتینگ لیسبون b پرتغال پیوستم .

پست شما در فوتبال چیست ؟

در هافبک دفاعی توپ می‌زنم و پیشتر درملوان بندر انزلی، سپاهان اصفهان، تراکتور تبریز در پست هافبک دفاعی و میانی بازی می‌کردم.

لژیونر ایرانی

کدام‌ مربیان‌ در پیشرفت‌ شما نقش‌ مهمی‌ ایفا کردند؟

در تیم ملوان بندرانزلی آقای بیژن شجاعی و محمد مایلی کهن با قرار دادن من در هافبک دفاعی به دلیل داشتن ۱۸۷ سانتیمتر قد باعث کشف استعدادم و جلب توجه دیگران نسبت به من شد.

در تراکتور سازی نیز آقای صابر تقی زاده و ساکت الهامی کمک شایانی برای رشد و پیشرفت من کردند که از همه این عزیزان تشکر می کنم و قدردان زحماتشان هستم.

بهترین‌ خاطره‌تان‌ از دوران‌ بازیکنی‌ چیست‌؟

بهترین خاطره دوران ورزشی ام قهرمانی لیگ آذربایجان است.

 در حال حاضر در کدام باشگاه فعالیت دارید؟

در اسپورتینگ لیسبون پرتغال بازی می کنم.

الگوی شما در فوتبال ایران و خارج کدام بازیکنان هستند؟

الگوهای ورزشی من در ایران آندرانیک تیموریان و در اروپا تیاگو و گتوزو هستند.

کدام تیم و باشگاه ها را بیشتر دوست دارید؟

در ایران استقلال و تراکتور و در اروپا رئال مادرید

چند مورد از افتخارات فوتبالی خود را بگویید؟

قهرمانی در لیگ ۱ کشور آذربایجان ۲۰۲۱، دارنده زیباترین گل در لیگ آذربایجان ۲۰۲۳، برترین بازیکن لیگ دسته ۱ فوتبال آذربایجان، قهرمانی جوانان لیگ مناطق کشور ۲۰۱۴ ملوان، نایب قهرمانی مسابقات لیگ برتر ۲۰۱۶ سپاهان، نایب قهرمانی لیگ برتر امید کشور ۲۰۱۹ تراکتور، نایب قهرمانی جام حذفی لیگ آذربایجان ۲۰۲۰ خزر لنکران

هدف شما در فوتبال چیست؟

به بالاترین سطح فوتبال برسم و در تیم های بزرگ دنیا بازی کنم.

در طول سال‌های حرفه‌ای خود در فوتبال، کدام لحظه یا رویداد برایتان به یادماندنی‌ترین بود و چرا؟

لحظه گلی که به زیره زدم و باعث برتری تیمم شدم برام بیاد ماندنی بود. چون بازی حذفی بود.

علی مبارکی

در طول مسیر حرفه‌ای خود، با چه موانعی روبرو شدید و چگونه از آنها عبور کردید؟

من در خانواده معمولی بدنیا آمده‌ام و شرایط سختی داشتم من ۲ تا برادر دارم و پدرم شغل آزاد داشت و خودم باید کار می‌کردم تا بتونم فوتبال بازی کنم به گذشته که فکر می‌کنم تنها دلیلی که باعث پیشرفتم شد سخت‌کوشی و تلاشم بود.

من در شهرستانی بودم که امکانات ضعیفی داشت ولی ناامید نشدم و تلاش کردم و با سخت کوشی بسیار به راهم ادامه دادم.

مشکلات و سختیهایی که با آنها روبرو می‌شویم، می‌تواند بسیار سخت و دلسرد کننده باشد اما پشتکار داشتن و ادامه دادن در مواجهه با چالش‌ها ما را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند.

 در نظر شما، کدام مهارت‌ها یا صفات شخصیتی برای یک فوتبالیست حرفه‌ای بسیار مهم است؟

مهارت تکنیکی و در اختیار بودن برای تیم و از لحاظ شخصیتی احترام و صبور بودن در تیم برای یک فوتبالیست حرفه‌ای مهم است.

چه اصولی را به عنوان یک ورزشکار حرفه‌ای برای خودتان تعیین کرده‌اید و چگونه به آنها پایبند بوده‌اید؟

خواب خوب،تغذیه مناسب، تمرینات زیاد و مکرر، آمادگی بدنی جزو اصولی هستند که همیشه رعایت می‌کنم. داشتن هدف و رویا باعث پایبندی به این اصول می‌شود.

در رابطه با فوتبال و حرفه‌ی خود، چه ارزش‌ها و ایده‌هایی دارید که می‌خواهید به نسل‌های آینده منتقل کنید؟

امیدوار هستم دانش و اطلاعاتی که امروز به دست می‌آورم را بتوانم در آینده به مردم و نسل بعد انتقال دهم. این بزرگترین دستاورد من خواهد بود؛ همه انسان‌ها استعدادهایی دارند که در صورت کشف این استعدادها و تلاش می‌توان پله‌های ترقی را طی کرد و به قله های موفقیت رسید.

چه نقشی برای فوتبال و ورزش در زندگی روزمره شما ایفا می‌کند و چگونه از آن برای بهبود خودتان و دیگران استفاده می‌کنید؟

در فوتبال، برد و باخت بخش طبیعی این ورزش است و هر بازیکن و تیمی در یک بازی ممکن است به برد یا باخت برسد. این تجربه‌ها ما را به این درک می رساند که در زندگی نیز چنین تناوبی از رویدادها وجود دارد و می‌توانیم با آنها مواجهه شویم.

برد در فوتبال به ما یادآور می‌شود که تلاش‌هایمان به نتیجه می‌رسد و می‌توانیم هدف‌هایمان را به دست آوریم. اما باخت نیز به ما می‌آموزد که از شکست‌ها و خطاها بیاموزیم و با تجربه‌هایمان رشد کنیم.

فوتبال همچنین چالش‌های متعددی را برای بازیکنان و تیم‌ها ایجاد می‌کند. این چالش‌ها می‌توانند شامل تلاش برای بهبود مهارت‌ها، شناختن نقاط ضعف و قوت خود، هماهنگی با تیم و رقابت با حریفان قوی‌تر باشند. همانطور که در زندگی نیز با چالش‌های متنوعی مواجه می‌شویم که نیازمند تلاش، انعطاف‌پذیری و استراتژی‌های متنوعی هستند.

در نهایت، فوتبال ما را با احساسات مختلفی مانند شادی، ناراحتی، هیجان و ناامیدی روبرو می‌کند. همانند زندگی، فوتبال نیز با این احساسات متناوب همراه است و ما را به تجربه‌ی غنی‌تری از زندگی می‌برد.

علی مبارکی

در طول دوران حرفه‌ای تان، چه چیزی بیشترین روحیه و انگیزه را برای شما به ارمغان آورده است؟

فکر کردن به هدف و دیدن خود در آن جایگاه باعث می‌شود که به هر آنچه که می‌خواهی برسی.

چه درس‌هایی از ورزش فوتبال آموخته‌اید؟

صبر، هدف، جنگیدن برای خواسته‌ات، شکست، پیروزی

در رابطه با موفقیت در ورزش فوتبال، به نظر شما چه عواملی می‌توانند تعیین‌کننده باشند؟

تلاش، پشتکار و هر روز تمرین کردن مهمترین عامل موفقیت در فوتبال است.

چه جنبه‌هایی از بازی فوتبال بیشترین لذت را برای شما به همراه داشته است؟

شکست، پیروزی، بدست آوردن جایگاه

تجربه‌ همکاری با فوتبال خارجی را داشته‌اید این تجربه چگونه بوده است؟

تجربه خوبی برای من بود. اروپا فوتبال متفاوتی دارد و نظم و انضباط حرف اول را می‌زند.

رفتار پرتغالی ها با شما چگونه‌ است‌؟

تیم عالی داریم و مردم پرتغال مردم خوبی هستند و مثل اعضایی از خانواده خود با من رفتار می‌کنند.

در صورتی که بخواهید یک توصیه به جوانانی که در راه حرفه‌ای فوتبال قدم بگذارند، بدهید، چه چیزی را پیشنهاد می‌کنید؟

جوانان باید برای آینده خود تلاش کنند و هیچوقت دست از کار و تلاش برندارند تا به هدف خود برسند.

آیا در کنار حرفه‌ی ورزشی، علایق و سرگرمی‌های دیگری دارید که به آنها وقت بگذارید؟

بله من عاشق ورزش بولینگ و گیم هستم و علاقه به سفر دارم.

علی مبارکی نمادی است از تلاش بی‌وقفه، تعهد و انگیزه قوی که با غلبه بر موانع و مشکلات نشان داده است که هیچ چیز برای رسیدن به هدف‌ها قابل مقایسه با اراده استوار و پشتکار نیست. آرزوی موفقیت در تمام مراحل زندگی برای این بازیکن موفق کشورمان داریم.