دانشگاه تبریز به دنبال بین المللی شدن/۲ دانشمند مرتبط با صنعت کشور در دانشگاه تبریز
دانشگاه تبریز به دنبال بین المللی شدن/۲ دانشمند مرتبط با صنعت کشور در دانشگاه تبریز
مهر تبریز: رئیس دانشگاه تبریز گفت: اکنون ۱۰ درصد از دانشجویان دانشگاه تبریز خارجی هستند و در راستای تحقق دانشگاه بین‌المللی برنامه داریم تا این نرخ را به ۲۰ درصد برسانیم که حداقل استانداردهای دانشگاه‌های بین المللی است.

به گزارش مهر تبریز، رئیس دانشگاه تبریز گفت: دانشگاه تبریز یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین دانشگاه‌های کشور بوده و بیش از ۲۴ هزار دانشجو دارد که حدود ۵۰ درصد آن‌ها دختر، ۴۰ درصد تحصیلات تکمیلی و ۲ هزار و ۱۰۰ نفر دانشجوی خارجی است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تبریز، دکتر صفر نصراله‌زاده در ابتدای این نشست خبری اظهار کرد: این دانشگاه دارای ۲ پردیس تبریز و ارس، سه دانشکده اقماری و مراکز متعدد پژوهشی و اندیشکده‌ها بوده و یک مرکز مهم علمی، پژوهشی و فناوری در سطح ملی است.

وی با اشاره به فعالیت ۸۰۰ عضو هیات علمی در این دانشگاه، گفت: ما اساتید بسیار مجرب و گنجینه‌های ارزشمندی داریم و پیشرفت و افتخار امروز این دانشگاه در سطح ملی و بین المللی در گرو این اساتید است.

دکتر نصراله‌زاده با اشاره به آمار دانشمندان یک درصد و دو درصد برتر جهان این دانشگاه، افزود: تعداد اساتید دانشگاه تبریز که جزو دانشمندان یک و ۲ درصد برتر دنیا هستند در مقایسه با دانشگاه تهران ۲.۲ برابر است.

وی با اشاره به فعالیت بالای ۱۰۰ محقق پسادکتری در این دانشگاه، اظهار کرد: سال گذشته از مجموع ۱۱ دانشمند مرتبط با صنعت در دانشگاه‌های کشور، ۲ دانشمند در دانشگاه تبریز بودند و این دانشگاه با چهار پژوهشگر برتر، بالاترین تعداد پژوهشگران برتر کشوری را دارا است.

وی با اشاره به پیشبرد اهداف سند راهبردی دانشگاه از زمان تحویل گرفتن آن در خصوص مهمترین اقدامات این دانشگاه، گفت: تا ۲.۵ سال گذشته در زمینه فناوری فقط یک مرکز رشد با ۶۲ واحد فناور و شرکت دانش بنیان داشتیم اما امروز این تعداد با افزایش سه برابری به ۱۷۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان رسیده و مرکز رشد دانشگاه به پارک علم و فناوری تبدیل شده است و به زودی پارک علم و فناوری مستقل دانشگاه تبریز به همراه مراکز نوآوری در دانشکده‌ها را راه اندازی می‌کنیم.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه تمامی ظرفیت این دانشگاه برای گسترش نوآوری متمرکز بوده و به زودی چندین تولیدات فناوری آن در معرض نمایش قرار می‌گیرد، اظهار کرد: دومین دانشگاه فعال در زیست بوم فناوری در سطح کشور هستیم و دو سال متوالی نیز دانشگاه حامی فناوری در سطح کشور شده‌ایم.

افزایش ۳.۵ برابری دانشجویان خارجی دانشگاه تبریز

دکتر نصراله‌زاده ادامه داد: تعداد ۶۴۰ دانشجوی بین المللی در سال ۱۴۰۰ در دانشگاه تبریز تحصیل می‌کردند که این تعداد امروز با افزایش ۳.۵ برابری به ۲ هزار و ۱۰۰ نفر رسیده است.

وی با اشاره به دریافت جایزه ثریا توسط این دانشگاه، افزود: سال گذشته بر اساس ارزیابی وزارت علوم در جشنواره ملی ثریا، رتبه‌های اول و دوم را در تمامی آیتم‌ها کسب کرده و دانشگاه برگزیده در جذب دانشجویان بین المللی لقب گرفتیم.

رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به وضعیت آموزش زبان فارسی به دانشجویان خارجی، گفت: از نظر کیفی مشکلاتی در این زمینه داریم اما هنوز در ابتدای راه بین‌المللی شدن و جذب دانشجوی خارجی هستیم و باید این مسیر را طی کنیم. در مرحله پذیرش دانشجویان، سخت گیری‌هایی انجام می‌گیرد و عبور از این فیلترها به مراتب سخت تر از فیلترهای سایر دانشگاه‌های کشور است.

وی با بیان اینکه دانشجویان کشورهای ترک نشین عراق، آذربایجان و ترکیه مشکل زیادی از بابت زبان ندارند، افزود: سعی داریم تا تنوع دانشجویان را ارتقا دهیم و دوره‌های زبان فارسی در دانشگاه برگزار می‌کنیم و برنامه داریم تا دانشجویان خارجی پیش از ورود به دانشگاه، زبان فارسی را یاد بگیرند.

وی ادامه داد: شورای راهبردی دانشجویان بین المللی نیز در دانشگاه تشکیل یافته که یکی از وظایف آن، ارتقای استاندارد آموزش دانشجویان خارجی دانشگاه است.

هدفگذاری برای افزایش ۱۰ درصدی دانشجویان خارجی

دکتر نصراله‌زاده خاطرنشان کرد: اکنون ۱۰ درصد از دانشجویان دانشگاه تبریز خارجی هستند و در راستای تحقق دانشگاه بین‌المللی برنامه داریم تا این نرخ را به ۲۰ درصد برسانیم که حداقل استانداردهای دانشگاه‌های بین المللی است.

رئیس دانشگاه تبریز افزود: نماینده دانشگاه‌های ایران در قالب طرح «تو بی تاک» مشترک با ترکیه بوده و یک شبکه بین المللی بین تبریز و ترکیه شکل گرفته که زمینه مهمی برای مرجعیت علمی دانشگاه تبریز در دنیا است.

وی با اشاره به فعالیت اثرگذار انجمن‌های علمی دانشگاه تبریز نیز گفت: انجمن‌های علمی، رکن مهمی در توسعه دانشگاه بوده و در ۲ سال متوالی اغلب رتبه‌های برتر جشنواره‌های ملی را کسب کرده‌اند به طوری که بیش از ۱۰۰ انجمن علمی در دانشگاه فعال هستند که توانستند در سال گذشته ۱۵ مقام برتر کشوری را کسب کنند.

دکتر نصراله‌زاده با اشاره به رتبه دانشگاه تبریز در سطح بین‌المللی نیز گفت: بر اساس رتبه بندی سال گذشته شانگهای که یکی از مراکز مهم ارزیابی‌ دنیا است، دانشگاه تبریز با صعود ۲۰۰ پله‌ای به رتبه ۷۰۱ تا ۸۰۰ دانشگاه‌های دنیا و به لحاظ پژوهش نیز با ۳۵۰ پله صعود دارای رتبه ۳۱۸ دنیا است.

وی افزود: بر اساس رتبه بندی سال گذشته تایمز نیز دانشگاه تبریز با صعود ۱۰۰ پله‌ای در رتبه ۵۰۰ تا۶۰۰ دنیا قرار گرفته و پنجمین دانشگاه ایران است؛ بر اساس رتبه بندی اخیر کیو-اس که دانشگاه تبریز نخستین بار توانسته در آن حضور یابد، در رتبه ۵۵۲ دنیا قرار گرفته است.

بر اساس این رتبه بندی که شاخص‌های مختلف مربوط به خود را دارد، دانشگاه تبریز دومین دانشگاه جامع کشور و ششمین دانشگاه بین دانشگاه‌های جامعه و صنعتی است.

استفاده از ظرفیت های خیرین آموزش عالی در دانشگاه تبریز

وی ادامه داد: بهره گیری از ظرفیت خیّرین در دانشگاه آغاز شده و صفر تا ۱۰۰ احداث دانشکده فرایند توسط مجموعه مهر اصل و خانواده مرحوم سید رضا مقیمی اصل، خیّر آموزش عالی انجام می‌گیرد.