روند رو به رشد پیوند اعضاء در استان
روند رو به رشد پیوند اعضاء در استان

به گزارش مهر تبریز، جواد احمدیان، معاونت درمان را یکی از حساس‌ترین معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: این معاونت خدمات ارزنده ای را در بخش های نظارت، اعتبار بخشی،بیمارستانی و تعالی به مردم و جامعه ارائه می دهد. وی با اشاره به شاخص ترین اقدامات این معاونت گفت: تجهیز مرکز جامع سرطان […]

به گزارش مهر تبریز، جواد احمدیان، معاونت درمان را یکی از حساس‌ترین معاونت‌های دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد و افزود: این معاونت خدمات ارزنده ای را در بخش های نظارت، اعتبار بخشی،بیمارستانی و تعالی به مردم و جامعه ارائه می دهد.

وی با اشاره به شاخص ترین اقدامات این معاونت گفت: تجهیز مرکز جامع سرطان با هزینه کرد بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز، انتقال بیمارستان کودکان به بیمارستان جدید ۴۰۰ تختی مردانی آذر، ایجاد مراکز ناباروری در بیمارستان الزهرا و طالقانی، ایجاد بخش های دیابتی، رادیوتراپی،یونیک طب هسته ای و …، افزایش تخت های بیمارستانی و شیمی درمانی از اقدامات مهم این معاونت در سال ۱۴۰۱ است.

وی در خصوص عملکرد ۹ ماهه معاونت درمان دانشگاه در حوزه نظارت و افزایش ۴۷ درصدی بازدیدهای نظارتی نسبت به سال قبل افزود:دو هزار و ۵۴۶ مورد از ۶ هزار مرکز درمانی در سطح استان که مورد بازدید قرار گرفت؛ ۵۰۸ مورد تخلف مشاهده شده است که ۳۳ مورد پلمب،۱۳۶ مورد به سازمان نظام پزشکی،۶۴ مورد آن به دادگاه  و ۶۶  مورد آن به تعزیزات حکومتی معرفی شده است.

احمدیان بیشترین تخلفات در حوزه درمان  را مربوط به دخالت در امور پزشکی توسط افراد غیر صلاحیت بالینی مثل دندانپزشکی، سقط های جنائی و… عنوان کرد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه درسال جاری از نظر تجهیز بیمارستان در سطح استان در وضعیت مطلوبی قرار داریم، افزود: خرید میکروسکوپهای جراحی برای بیمارستان مردانی آذر و کاشت حلزون برای کودکان ناشنوا، تجهیز  بیمارستانهای استان به  ۲۳۹ دستگاه سرمایی، تجهیز بیمارستان شهرستان های اسکو، میانه، هادیشهر و جلفا به  سی تی اسکن، ام آر آی و…، راه اندازی دستگاه رادیوتراپی برای بیماران سرطانی جزو اقداماتی هست که در جهت برآوردن انتظارات عمومی مردم  و کاهش مشکلات بیماران انجام شده است.

وی در خصوص کاشت حلزون نیز گفت: در حدود ۱۳۴ مورد کاشت حلزون در سال جاری با حمایت مالی وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی در استان انجام گرفته است.

وی در خصوص انجام پیوند در استان گفت: از لحاظ پیوند اعضاء نیز روند رو به افزایشی را در استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز شاهد هستیم بطوری که در سال جاری ۳۳ مورد اهدای مرگ مغزی،۶ مورد پیوند قلب و۷۰ مورد پیوند کلیه،۴۲ مورد پیوند کبد و ۲ مورد پیوند کبد از دهنده زنده به فرد زنده که در نوع خود بی نظیر است، توسط جراحان حاذق بیمارستان امام رضا (ع) و شهید مدنی تبریز انجام شده است.

احمدیان همچنین افزود: ۱۹ بیمارستان سطح استان از طریق وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد ارزیابی و اعتبار بخشی قرار گرفته اند که از این تعداد ۱۶ بیمارستان درجه یک شناخته شده و ۲ بیمارستان نیز کاندیدای یک عالی و یک برتر را کسب کرده اند.