بار اصلی برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران-تبریز بر دوش کانون انجمن های حرفه ای گردشگری استان است
بار اصلی برگزاری نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران-تبریز بر دوش کانون انجمن های حرفه ای گردشگری استان است
مهرتبریز-گردشگری به معنای تغییر موقت مکان توسط شخصی است که به یک مکان خارجی سفر می کند و در نتیجه محیط زندگی و کار خود را ترک می کند. هر ساله افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات و آشنایی با فرهنگ های جدید به کشورهای دیگر سفر می کنند و کشورما و به ویژه آذربایجان شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

مهرتبریز-گردشگری به معنای تغییر موقت مکان توسط شخصی است که به یک مکان خارجی سفر می کند و در نتیجه محیط زندگی و کار خود را ترک می کند. هر ساله افراد زیادی برای گذراندن تعطیلات و آشنایی با فرهنگ های جدید به کشورهای دیگر سفر می کنند و کشورما و به ویژه آذربایجان شرقی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛رئیس کانون انجمن های حرفه ای گردشگری آذربایجان شرقی گفت:گردشگری در عصر کنونی به عامل مهمی در توسعه اجتماعی-اقتصادی کشورها تبدیل شده است، در نتیجه توسعه محلی، درون زا و منطقه ای از جمله راهبردهایی است که امکان پیشرفت یک قلمرو را اعم از محلی یا منطقه ای فراهم می کند و این مهم قابل اجرا نیست مگر با همکاری یکدست همه دستگاه های مرتبط با این حوزه. 

برای اینکه گردشگری در کشورهای درحال توسعه و نوظهور درحوزه گردشگری؛پایدارتر و دربرابر بحران‌ها مقاوم‌ترشود، صنعت گردشگری، دانشگاه ها، مراکز تولیدی؛ اصناف و سایر صنوف توسعه باید همکاری نزدیکی داشته باشند و صرفا شرکت‌های مسافرتی گردشگری و کانونی های ذی ربط جوابگوی ادامه مسیر توسعه این هدف نخواهند بود.

در این اثنا مردم هم از شرکت‌های مسافرتی گردشگری و تمام صنوف مرتبط با این صنعت انتظار دارند تا از تخصص، نوآوری و سرمایه برای کمک به خلق ارزش منطقه‌ای در کشورهایی که مقاصد سفرشان در آن قرار دارد، استفاده کنند. و آنها باید به مسئولیت مشترک خود برای حفظ مناطق قابل زندگی برای مردم محلی بیشتر عمل کنند.

برای عملیاتی شدن این مهم در نشست خبری دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران-تبریز که به همت کانون انجمن های حرفه ای گردشگری آذربایجان شرقی و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در اواخر مهر سالجاری برگزار خواهد شد، از این رویداد بعنوان فرصتی برای توسعۀ صنعت گردشگری یاد شد.

اهتمام به توسعۀ گردشگری

رئیس کانون انجمن های حرفه ای گردشگری آذربایجان شرقی در این نشست که در محل دفتر انجمن صنفی آژانس های مسافرتی استان برگزار شد، گفت: با احیای نمایشگاه گردشگری تبریز که هدف اصلی آن معرفی شایستۀ ظرفیت های گردشگری تبریز و آذربایجان است، تلاش می کنیم این صنعت را توسعه دهیم.

رشید رجب پور با بیان اینکه فعالان حوزه گردشگری به ویژه مالکان و شاغلان در آژانس های مسافرتی، بیشترین آسیب را در سال های شیوع بیماری مرگبار کرونا دیدند، افزود: نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز می تواند استارت دوباره ای برای احیای صنعت گردشگری در دوران پساکرونا باشد.

وی عنوان کرد: دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری ایران-تبریز از ۲۶ تا ۲۹ مهر امسال در سالن های پروین اعتصامی، شهریار و آذربایجانِ نمایشگاه بین المللی تبریز برگزار خواهد شد و ۴۰۰ شرکت و یا فعال حوزه های گردشگری و صنایع دستی از سراسر استان های کشور و چند کشور خارجی در آن شرکت خواهند داشت.

رئیس هیات مدیرۀ انجمن دفاتر خدمات مسافرتی و زیارتی آذربایجان شرقی ادامه داد: سالن پروین اعتصامی برای استقرار ۱۶۰ غرفۀ صنایع دستی و سالن های شهریار و آذربایجان برای استقرار ۲۲۰ غرفه گردشگری در نظر گرفته شده و چند غرفۀ حوزۀ گردشگری نیز در فضای روباز نمایشگاه بین المللی تبریز تعبیه خواهد شد.

رجب پور گفت: همۀ ۳۱ استان کشور به اتفاق همۀ شهرستان های ۲۲گانۀ آذربایجان شرقی در این نمایشگاه ها نمایندگانی خواهند داشت ضمن اینکه حضور فعالانی از حوزه های گردشگری و صنایع دستی کشورهای ترکیه، ارمنستان، اقلیم کردستان عراق و جمهوری آذربایجان در این نمایشگاه قطعی شده و رایزنی می شود تا شرکت نمایندگانی از روسیه به ویژه جمهوری خودمختار تاتارستان روسیه، تاجیکستان و ژاپن نیز نهایی شود.

وی با قدردانی از حمایت و مشارکت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی در برپایی نمایشگاه ملی صنایع دستی و نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز، خواستار همراهی بیشترِ رسانه ها شد و تحقق این مهم را عاملی برای پربار شدن این نمایشگاه توصیف کرد.

همدلی میراث فرهنگی و تشکل های گردشگری

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی هم در این نشست به همدلی بین اداره کل تحت مدیریتش با تشکل های گردشگری استان اشاره کرد و با بیان اینکه بار اصلی تدارک و برگزاری این نمایشگاه بر دوش کانون انجمن های حرفه ای گردشگری استان است، گفت: در آذربایجان شرقی ۵ تشکل فعالِ گردشگری تحت عناوین «انجمن حرفه ای آژانس داران»، «جامعۀ هتلداران»، «انجمن حرفه ای راهنمایان گردشگری»، «انجمن واحدهای پذیرایی و مراکز تفریحی» و «انجمن حرفه ای واحدهای بوم گردی» داریم و با تدبیری، تصمیم گرفته شد جهت پیگیری و رسیدگی به مطالبات این تشکل ها و نیز همگرایی بیشتر، کانون انجمن های حرفه ای گردشگری استان با تحت پوشش قرار دادن این ۵ تشکل ایجاد شود که خوشبختانه این اتفاق افتاد و در مدت زمان کوتاهی از شکل گیری این کانون، اکنون شاهد تدارک برگزاری نمایشگاه های ملی صنایع دستی و بین المللی گردشگری تبریز به همت این مجموعۀ نوپا هستیم که اقدامی ارزشمند است.

احمدحمزه زاده از بازاریابی و تبلیغات به عنوان اصلی ترین موانع توسعۀ صنعت گردشگری نام برد و اظهار کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی و کانون انجمن های حرفه ای گردشگری استان اصلی ترین اولویت های خود برای نیل به توسعۀ گردشگری را طراحی و اجرای برنامه ها یا رخدادهایی جهت بازاریابی و تبلیغات این حوزه تعیین کرده اند و برگزاری نمایشگاه ملی صنایع دستی و بین المللی گردشگری تبریز در همین چارچوب قابل ارزیابی است.

برگزاری ایونت ها و رویدادها یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات است

وی تاکید کرد: برگزاری ایونت ها و رویدادها یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات است که اجرای ۵۶ مورد جشنواره، همایش و نمایشگاه طی سال جاری را در این راستا هدفگذاری کرده ایم و دهمین نمایشگاه ملی صنایع دستی و دومین نمایشگاه بین المللی گردشگری تبریز یکی از رویدادهای شاخص از بین این رویدادهاست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود:همانطور که رئیس کانون انجمن های حرفه ای گردشگری استان بیان کردند این نمایشگاه ها در فضایی به وسعت ۱۱هزار مترمربع به انجام خواهد رسید که ۹هزار مترمربع از این میزان، به فضای سرپوشیدۀ داخل سالن ها و مابقی به فضای روباز نمایشگاه اختصاص دارد.

وی با بیان اینکه برای همۀ شهرستان های آذربایجان شرقی جایگاه ویژه ای جهت حضور در این نمایشگاه پیش بینی کرده ایم، گفت: برای درگیر کردن بیشتر شهرستان ها با این رویداد بزرگ، طرح هایی در دست اجرا داریم که برگزاری مسابقۀ عکس آماتوری از جاذبه های گردشگری شهرستان ها از هفتۀ آینده یکی از این برنامه هاست.

به گفته حمزه زاده، برگزیدگان این مسابقات، در نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری تبریز، صاحب غرفه خواهند شد و در روزهای برگزاری این رویداد شکوهمند، امکان مشارکت در آن را پیدا خواهند کرد.

تم کلّی نمایشگاه، تم کودک و خانواده

وی اضافه کرد: تم کلّی نمایشگاه، تم کودک و خانواده در نظر گرفته شده که نشان می دهد تمرکز اصلی ما در این نمایشگاه بر روی گردشگری کودک و خانواده خواهد بود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی افزود: درحاشیۀ این نمایشگاه برگزاری فم تورهایی (تورهای آشناسازی) برای گروه های مختلف از جمله هنرپیشگان و ستاره های تلویزیون و سینما و نیز خبرنگارانِ شاغل به فعالیت در رسانه های استان های مختلف کشور پیش بینی شده که می تواند نقش موثری درشناساندن قابلیت های گردشگری استان و تبریز به مردم ایفا کند.

وی افزود: تلاش خواهیم کرد خبرنگاران خارجی را به نمایشگاه تبریز دعوت کنیم تا از ظرفیت رسانه های بین المللی نیز برای معرفی جاذبه های گردشگری آذربایجان شرقی و تبریز بهره برداری کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی با اشاره به اشغال ۹۵درصدی تخت هتل های استان درتابستان جاری ادامه داد: درصددیم این آمار در تمام فصول سال حفظ شود که البته با تبدیل شدن آذربایجان شرقی به مقصد گردشگران خارجی و داخلی، امکانپذیر است.

حمزه زاده در بخش دیگری از این نشست، از تولید ۵۰۰ کلیپ ۵ دقیقه ای از قابلیت های گردشگری آذربایجان شرقی به هفت زبان عربی، ترکی استانبولی، ترکی آذربایجانی، انگلیسی، روسی، چینی و ارمنی خبر داد و افزود: تولید محتوا و انتشار این محتواها در رسانه ها دیگر راه موفقیت در بازاریابی و تبلیغات حوزۀ گردشگری است که با جدّیت آن را دنبال می کنیم.