مهر تبریز: ادیب آیین به عنوان یک هنرمند، زمان زیادی از فعالیت خود را به مواجهه با موضوعات هنر دو وجهی و فلسفی اختصاص داده است او به طور مستقیم یا غیر مستقیم به مطالعه و بررسی سمبلهای سنتی افغانستان و قهرمانان تاریخی این کشور پرداخته است این مواجههها به تمرکز بر هویت افغانستان و کشف آن پیوستهاند.
با بررسی آثار ادیب آیین، مشاهده میشود که او بهعنوان یک هنرمند پس از جنگهای داخلی افغانستان فعالیت کرده است با اینکه او تجربه مستقیمی از موضوعات سیاسی ندارد، اما با استفاده از آثار یادبود افیون و تأثیرات جنگ، به مطالعه و بررسی ابعاد مختلف این تجربهها میپردازد. آثار ادیب آیین، با نگاه اسرارآمیز و کاربرد کیمیاگرانه مواد، حس قوی از ناگفته و گمشده بودن را در بیننده به وجود میآورند این آثار نه تنها از لحاظ تصویری بلکه از لحاظ احساسی نیز احساسات افسردگی و دلتنگی را به نمایش میگذارند.
ادیب آیین در سی سال فعالیت خود، یک چرخه مضامین و نشانهها را دور زده و گاهی یک نشانه کوچک در اثرهای خود، موضوع و درونمایه یک دوره کاری او میشود او با بازنگری اساطیر پیدایش کشورش، فرم و داستان سرایی را برای ابداع نوع جدیدی از نقاشی تاریخی تلفیق کرده است. دلیل استفاده ادیب آیین از مواد گوناگون، علاقه و شیفتگی او به تناقضات است سطوح کبره بسته، ترک خورده و پوشیده از رنگدانههای زنگ زده، نشاندهنده آسیبپذیری و شکنندگی زندگی زودگذر است آثار او نه تنها به عنوان نقاشی بیان میشوند بلکه شباهتهایی با تصاویر سه بعدی دارند.
ادیب آیین بهعنوان نقاش و پیکرهساز، تحت عنوان نقاشی بیان شدهاند، اما بیشتر به تصاویر سه بعدی شباهت دارند این تصاویر سه بعدی با سطوح رنگی دینامیک و عناصر سه بعدی، توجه بیننده را جلب میکنند و در مقابل تفکر قرون وسطایی درباره سه بعدنمایی قرار میگیرند آثار ادیب آیین نقاط مقابلی برای تفکر قرون وسطایی در مورد سه بعدنمایی هنر ارائه میدهند
آثار ادیب آیین با قدرت احساسی قابل مشاهده هستند و از بیننده دعوت میکنند تا در فضایی خلاق و پویا که نقاشی و موضوع اصلی به یکدیگر پیوسته و هماهنگ میشوند، خلق کند این آثار با استفاده از سمبولیسم و قدرت ذاتی در تعامل با حوادث تاریخی و قهرمانانه، غنی میشوند و یک فراخوان برای جوانان امروزی و یک یادبود برای هر بیننده ایجاد میکنند.
ادیب آیین در آثار خود از سمبولها و نمادهای مرتبط با تاریخ افغانستان بهرهمند شده است او از حوادث تاریخی و قهرمانانه، از جمله عهد فرمانروایی تیموریان در هرات و داستانهای محلی مانند داستان پارسی عصر شکوفایی، الهام میگیرد این نگاه به تاریخ و فرهنگ ملی نشاندهنده ارتباط ذاتی او با فرهنگ و تاریخ افغانستان است. آثار ادیب آیین به نوعی وامیدهند به بیننده تا در مورد حس تعلق به خود سؤال کند و این نشاندهنده ارتباط قوی هنرمند با فرهنگ و تاریخ ملت اوست ادیب آیین با بیان داستانها و نشانههای تاریخی ملت خود، تأکید میکند که تاریخ و فرهنگ افغانستان برای او یک منبع الهام بسیار مهم است و این ارتباط به خوبی در آثار او نمایان است.
نویسنده: اسحاق یوسفی