کاهش قیمت تراکتور با قطع دست واسطه گرها و دلالان صورت می گیرد
کاهش قیمت تراکتور با قطع دست واسطه گرها و دلالان صورت می گیرد

مهرتبریز: با قاطعیت می توان عنوان کرد در هر کاری حضور واسطه و دلالان می تواند زمینه را به بیراهه بردن اصل و روند کار فراهم آورد حال اگر این معضل در حوزه تولید و مصرف کننده بروز و ظهور کند اوضاع به مراتب سخت تر و تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت […]

مهرتبریز: با قاطعیت می توان عنوان کرد در هر کاری حضور واسطه و دلالان می تواند زمینه را به بیراهه بردن اصل و روند کار فراهم آورد حال اگر این معضل در حوزه تولید و مصرف کننده بروز و ظهور کند اوضاع به مراتب سخت تر و تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت و مهمترین آن افزایش قیمتی خواهد بود که نه تولیدکننده از آن منتفع می شود و نه مصرف کننده، بلکه کسانی از این آب گل آلود ماهی می گیرند که نه زحمتی کشیده اند و نه علمی به خرج داده اند.
به گزارش مهرتبریز، این روزها سخنانی درباره افزایش قیمت تراکتور به گوش می رسد که می توان این صنعت را زنجیره اصلی چرخه زندگی جوامع عنوان کرد چرا که با رونق این صنعت تولیدی، بخش کشاورزی و به تبع آن یکی از نیازهای اساسی و اولیه جوامع بشری یعنی غذا توسعه خواهد یافت.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی در رابطه با موضوع در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متاسفانه دلیل افزایش قیمت تراکتور را باید بیرون از این شرکت، خطوط تولید و واحد فروش آن جست  و در دو بخش نظام توزیع و حضور واسطه گران و دلالان خلاصه کرد چرا که این نظام انحصاری توزیع، زمینه حضور دلالان و در نتیجه رسیدن این محصول با چند مرحله واسطه به دست مصرف کننده واقعی را به وجود آورده و در واقع در این چرخه توزیع، هم صنعتگر و هم کشاورزان متضرر اصلی بوده و دلالان منتفع از این ساختار معیوب توزیع ثروت اندوزی هستند و از سودهای باد آورده و کلان واسطه گری بهره می برند.
علیرضا منادی در عین افزود: هرگونه افزایش قیمت در این گروه صنعتی به واسطه و مهر تایید سازمان حمایت از مصرف کنندگان صورت می گیرد که با بررسی تمام اسناد و صورت های مالی( گاها حتی ۱۰ سال گذشته) اتفاق می افتد این بررسی ها از قیمت مواد اولیه تا هزینه های جاری، حمل و نقل و … را شامل می شود اما نکته کاملاً قابل توجه و تأمل برانگیز،اینکه تراکتورسازی ایران محصولات خود را با کف قیمت و بعضاً زیر بهای تمام شده عرضه می کند و خود را در معرض مخاطره زیان انباشته قرار داده تا بتوان از صنعت کشاورزی کشور حمایت کند.
 وی با تاکید بر اینکه صنعت تراکتور که روزی پیش رو صنایع کشور محسوب می شد امروز دست تنها و بدون هیچگونه حمایتی در حال تولید محصولات خود با کمترین قیمت و حاشیه سود هست تصریح کرد: این کارخانه رونق صنعت کشاورزی را نه تنها در کشور بلکه با افتخار می توان اذعان کرد در منطقه خاورمیانه بدنبال دارد.
منادی ضمن یادآوری اینکه کارخانه تراکتورسازی بدون دریافت ریالی ارز، تسهیلات و مواد اولیه دولتی در حال تولید محصولات می باشد اظهار داشت: در صورت عدم حمایت از این کارخانه با قدمت بیش از ۶ دهه شاهد زیانده شدن آن و در نتیجه افول صنعت کشاورزی و به مخاطر افتادن اشتغال مستقیم ۴ هزار نفر و غیر مستقیم بیش از ۱۰۰ هزار شغل در کشور خواهیم بود.
این نماینده ادواری مجلس شورای اسلامی خواستار توجه ویژه مجموعه های ذیربط از دولت و وزارت صمت گرفته تا سازمانهای نوسازی صنایع و حمایت از مصرف کنندگان از گروه صنعتی تراکتورسازی ایران شد و اضافه کرد: در کشور کمتر صنعتی را می توان پیدا کرد که در داخل مجموعه خود از صنایع ریخته گری تا موتوری بهره مند بوده و محصولات خود را با کمترین وابستگی تولید و در اختیار مبادی توزیعی خود قرار دهد.
هشدار نسبت به زمین گیر شدن صنعت تراکتور کشور
وی با هشدار نسبت به عدم حمایت اساسی از تراکتورسازی و تبعات ناشی از آن هشدار داد و گفت: کارشناسان مالی معتقدند در صورت عدم واقعی سازی قیمت تراکتور در شرایط فعلی، این شرکت به سمت زیاندهی خواهد رفت و در تامین به موقع مواد اولیه دچار مشکل و در نتیجه اختلال در فرآیند تولید و زمین‌گیر شدن یکی از مجموعه‌های ارزشمند تولید داخلی و اجرای تعهدات به موقع به کشاورزان را با اختلال روبرو خواهد شد.
منادی عنوان داشت: آسیب به این مجموعه، تبعات غیر قابل جبران در حوزه صنعت تولید ماشین های کشاورزی و در حوزه تولید محصولات کشاورزی به دنبال خواهد داشت که چیزی جزء روند فعلی توزیع انحصاری و دولتی تراکتور دلایل آن نیست و جادارد که مقامات وزارتخانه ها ی صمت و جهاد کشاورزی دستورات سریع بر اصلاح روش توزیع فعلی که باعث ایجاد بازار سیاه و دلالی و نهایتاً اجحاف در حق مصرف کننده هست را صادر نمایند
گفتنی است گروه صنعتی تراکتورسازی ایران به عنوان بزرگترین تولید کننده ادوات کشاورزی با شرکتهای اقماری که ۶ شرکت در تبریز و در خود مجتمع تراکتورسازی که قطعات خودروسازان معتبرسبک و سنگین اروپا و حتی دنیا مثل ایتالیا را تامین می کنند،۲ شرکت در سنندج و ارومیه و دو خط تولید در خارج کشور فعال است.
و می توان تراکتورسازی ایران را نگین صنعت ادوات کشاورزی ایران و حتی منطقه خطاب کرد.