به گزارش مهر تبریز، بختیار مهمانی در نشست خبری با اشاره به اینکه از آزادراه قطعه شش تبریز – ارومیه به عنوان رینک دوم تبریز نام برده میشود، گفت: این پروژه با برآورد هزینه اولیه پنچ هزار میلیارد تومان بصورت مشارکتی بخش خصوصی و دولت کلید خورده است و این شرکت بومی به عنوان سرمایه گذار ٦٠ درصد این پروژه را بر عهده گرفته است.
وی با بیان اینکه آزادراه ارومیه تبریز با هدف ایجاد مسیری مناسب بین شهر تبریز – ارومیه و در ادامه ایجاد کریدور شرق به غرب از تهران تا مرز بازرگان در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت، افزود: این آزادراه در شش قطعه طراحی شده است که قطعاتی از این پروژه در دست احداث و بهره برداری است و در حال حاضر شاهد عملیات اجرایی قطعه ۶ این آزادراه به طول ۲۸ کیلومتر هستیم.
وی به توضیح از پروژه و فعالیتهای صورت گرفته پرداخت و گفت: ابتدای قطعه ۶ آزادراه ارمیه تبریز از تقاطع دیزل آباد در انتهای کمربند غربی تبریز و انتهای آن پس از تقاطع با آزادراه تبریز- زنجان و سه راهی اهر به جاده قدیم تبریز-زنجان منتهی می شود.این مسیر از انتهای کمربند غربی تبریز شروع شده و پس از عبور از تقاطع دیزل آباد و میانه بزرگراه شهیدکسایی و شمال منطقه لاله باغ لاری، به صورت پل روگذر از بزرگراه شهید کسایی عبور کرده و با عبور از از شرق وادی رحمت و تقاطع با آزادراه سهند-تبریز به جنوب شهرک صنعتی شماره ۴ منتقل می شود.
سرمایه گذار پروژه آزادراه ارومیه – تبریز افزود: در ادامه مسیر با یک دستگاه زوج تونل از جنوب روستای شادآباد مشایخ و روستاهای چاوان و زرنق با یک دستگاه تقاطع به آزادراه تبریز- زنجان در منطقه باسمنج متصل خواهد شد. قطعه ۶ آزادراه که به عنوان کمربندی تبریز عمل خواهد کرد اتصال دهنده آزادراه های تبریز-زنجان، تبریز-بازرگان و تبریز-ارومیه خواهد بود.
مهمانی با تاکید به اینکه آزادراه ارومیه – تبریز تأثیر مهمی بر ترافیک شهرهای اطراف خواهد داشت، گفت: با افتتاح این آزادراه، بخشی از ترافیک باریکهها و خودروهای عبوری که قبلاً از طریق شهرها میگذشتند، به مسیر آزادراه هدایت میشوند. این امر منجر بهبود جریان ترافیک و کاهش تصادفات بخصوص در اتوبان شهید کسایی میشود.
وی افزود: در حال حاضر اتوبان شهید کسایی که به عنوان کنارگذر غربی شهر تبریز مورد استفاده قرار می گیرد به علت حجم ترافیک بالا در موقعیت اشباع قرار گرفته است در نتیجه قطعه ششم آزادراه ارومیه-تبریز می تواند به عنوان یک معبر موازی با آزادراه شهید کسایی جهت خدمت رسانی به ترافیک عبوری از شهرستان تبریز عمل کند.
وی مبلغ قرارداد این پروژه را ۴هزار و ۲۳۰میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: شرکت آذر قلعه تبریز به عنوان پیمانکار این پروژه و زمان اتمام آن سال ۱۴۰۳ پیش بینی شده است.
مهمانی ویلاهای جدید الاحداث در مسیر و حریم مصوب آزادراه در کیلومتر ۱۷ الی ۲۸ و تملک زمینهای قرار گرفته در مسیر پروژه را از مهمترین موانع و مشکلات برشمرد و افزود: تداخل محور مصوب آزادراه با بخشی از وادی رحمت، زمین های شهرک اندیشه و آزادراه تبریز-سهند و همچنین معارض دکل برق فشار قوی از دیگر مشکلات پیش رو در این پروژه است.