آموزش، رکن اساسی توسعه گردشگری در آذربایجان شرقی/اهمیت ارتقای فرهنگ مهمان‌نوازی در توسعه گردشگری
آموزش، رکن اساسی توسعه گردشگری در آذربایجان شرقی/اهمیت ارتقای فرهنگ مهمان‌نوازی در توسعه گردشگری
به گزارش آرمان تبریز؛ با این حال، توسعه این صنعت با چالش‌هایی مواجه است که نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و همکاری تمامی نهادهای مرتبط است. در همین راستا، هفتمین جلسه هم‌اندیشی" کمیته گردشگری خانه توسعه آذربایجان" با حضور مسئولان و فعالان این حوزه برگزار شد و بر راهکارهای عملی برای ارتقای این صنعت تأکید شد.

به گزارش آرمان تبریز؛ با این حال، توسعه این صنعت با چالش‌هایی مواجه است که نیازمند برنامه‌ریزی اصولی و همکاری تمامی نهادهای مرتبط است. در همین راستا، هفتمین جلسه هم‌اندیشی” کمیته گردشگری خانه توسعه آذربایجان” با حضور مسئولان و فعالان این حوزه برگزار شد و بر راهکارهای عملی برای ارتقای این صنعت تأکید شد.

اهمیت آموزش در توسعه گردشگری

دبیر کمیته گردشگری خانه توسعه آذربایجان در این نشست بر اهمیت آموزش به عنوان یکی از اساسی‌ترین عوامل در توسعه گردشگری تأکید کرد و از همکاری دکتر حمزه‌زاده، مدیرکل گردشگری آذربایجان شرقی، در این زمینه خبر داد و افزود: با حمایت‌های ایشان و انتخاب دکتر حیدری به‌عنوان مشاور، امیدواریم این مهم را در شأن و جایگاه تبریز پیش ببریم.

رشید رجب‌پور با اشاره به برخی موانع موجود اظهار داشت ؛برخی از آژانس‌های گردشگری به دلیل محدودیت‌ها تمایلی به مشارکت در این طرح ندارند. به همین دلیل، تلاش‌هایی از طریق مجاری قانونی و اداره کل گردشگری برای عملیاتی شدن این روند در حال انجام است. وی همچنین بر لزوم بهبود حمل‌ونقل درون‌شهری، به‌ویژه در حوزه تاکسیرانی، تأکید کرد و خواستار ورود مدیرکل گردشگری استان برای حل این مسئله شد. وی پیشنهاد داد که سالن اجتماعات موزه تبریز به‌عنوان محلی برای آموزش مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر کمیته گردشگری خانه توسعه آذربایجان؛ با اشاره به تجربه موفق جذب گردشگران چینی در سال‌های گذشته، از عدم همکاری مناسب اصناف انتقاد کرد و گفت: با وجود اینکه گردشگران خریدهای قابل‌توجهی از بازار فرش داشتند، تنها افراد محدودی، از جمله اسماعیل چمنی،و یکی دونفر دیگر همکاری لازم را داشتند.

وی همچنین به اهمیت نمایشگاه‌های گردشگری اشاره کرد و گفت: طبق روال سال‌های گذشته، نمایشگاه گردشگری در ۲۳ بهمن در تهران برگزار خواهد شد و ما به دنبال حضوری استانی مشابه استان‌های موفقی همچون اصفهان و شیراز هستیم. با این حال، وی از عدم حمایت برخی نهادها نظیر اتاق تبریز، شهرداری و منطقه آزاد ارس به دلیل تغییرات مدیریتی انتقاد کرد.

جایگاه گردشگری تبریز در مقایسه با سایر کلان‌شهرها

دکتر رحیم حیدری استاد گردشگری گروه جغرافیای دانشگاه تبریز؛نیز که بعنوان کارشناس طراحی و تدوین متد های آموزش علمی و عملی اصناف مرتبط با گردشگری از سوی کمیته گردشگری انتخاب شده است در این نشست اظهار داشت: در این نشست اظهار داشت: ایالات متحده آمریکا با ۱۷۷ میلیارد دلارپردرآمدترین کشور از نظر گردشگری است گروه گردشگری: درآمدهای توریسم بین‌المللی با افزایشی بالغ بر ۴۸میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، به رکورد یک هزار و ۲۴۵میلیارد دلار دست یافت و با احتساب ۲۲۱میلیارد دلار درآمد دیگر که از طریق حمل‌ونقل مسافران بین‌المللی کسب شده، کل درآمد توریسم بین‌المللی به رقم ۵/ ۱تریلیون دلار رسیده است.
وی تاکید کرد:«گردشگری در جهان گردش مالی سالانه‌ای در حدود ۱.۵ تریلیون دلار دارد و هیچ رشته‌ای به اندازه توریسم در دهه‌های اخیر پیشرفت نکرده است.»

این استاد دانشگاه تبریزعنوان کرد؛ به جرأت می توان گفت تبریز ثروتمندترین شهر ایران است اما برخلاف سایر کلان‌شهرها، خود را بی‌نیاز از گردشگری می‌داند و عنوان می‌کنند که چون این شهر قطب صنعتی است، نیازی آن‌چنانی به توریسم ندارد! درحالی‌که این صنعت می‌تواند محرک اصلی توسعه اقتصادی باشد و در بسیاری از کشورها، به‌عنوان اولین صنعت درآمدزا شناخته می‌شود. گردشگری در جهان سالانه بیش از ۱.۵ تریلیون دلار گردش مالی دارد و به‌عنوان یکی از پویاترین بخش‌های اقتصادی، سهم قابل‌توجهی در ایجاد اشتغال و توسعه پایدار ایفا می‌کند.

لزوم ارتقای فرهنگ مهمان‌نوازی و بازاریابی

دکتر امید روحانی، نماینده اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری وصنایع دستی آذربایجان شرقی در این کمیته، با اشاره به اهمیت کاهش اضطراب اجتماعی و ایجاد ثبات در جامعه، تأکید کرد: «برای موفقیت در این حوزه، نیازمند آموزش‌های عملی و کارگاهی هستیم و باید رفتار اجتماعی را متناسب با نیازهای صنعت گردشگری اصلاح کنیم.» وی همچنین بر اهمیت روش‌های مدرن بازاریابی تأکید کرد و خاطرنشان ساخت که کلان‌شهرهای موفق در این زمینه، تجربه‌های متعددی را پشت سر گذاشته‌اند.
وی افزود: بدون تقویت فرهنگ مهمان‌نوازی و ایجاد حس امنیت در گردشگران، توسعه این صنعت امکان‌پذیر نخواهد بود.
روحانی همچنین اظهار داشت: بازاریابی سنتی دیگر پاسخگوی نیازهای امروزی نیست و باید از ظرفیت‌های دیجیتال و تبلیغات هدفمند برای معرفی جاذبه‌های استان استفاده کنیم.

همکاری اصناف و نقش زیرساخت‌ها در توسعه گردشگری

محمد محمودی،نائب رئیس اتاق اصناف تبریز هم، در این نشست ضمن اشاره به نقش هتلداران، رستوران‌ها و مراکز خدماتی در توسعه گردشگری، بر لزوم بازنگری در حوزه‌های مهمی همچون کفش و فرش تبریز تأکید کرد.
وی همچنین از عملکرد تاکسیرانی در سال‌های گذشته انتقاد کرد و گفت: رفتارهای نامناسب برخی از رانندگان موجب فرار گردشگران سلامت از استان شده است.
نماینده اتاق اصناف تبریز در این نشست در ادامه افزود: «صنایع کفش و فرش تبریز باید به عنوان یک ظرفیت بزرگ اقتصادی و فرهنگی شناخته شوند و برای تقویت و بهبود آن‌ها باید برنامه‌های مدون و حمایت‌های جدی از سوی دولت انجام شود.
وی در ادامه همچنین، در خصوص خدمات حمل‌ونقل، وی تصریح کرد: علاوه بر آموزش رانندگان، باید با ایجاد سامانه‌های نظارتی کارآمد، خدمات تاکسیرانی را استانداردسازی کرده و از بروز مشکلات جلوگیری کنیم.
محمودی درخاتمه اظهار داشت: در این راستا، همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف ضروری است تا شاهد تحول اساسی در بخش‌های گردشگری و خدماتی باشیم.

تأکید بر مدل‌های موفق جهانی و لزوم حمایت از صنایع محلی”
دکتر حسین پناه کارشناس گردشگری و عمران در استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بیشتر به مدل‌های موفق و نگرش علمی کشورهای پیشرفته در حوزه گردشگری و خدمات اشاره کرد. وی گفت: «کشورهای موفق در این زمینه توانسته‌اند با استفاده از روش‌های علمی و تجارب عملی، علاوه بر ارتقای کیفیت خدمات، زیرساخت‌های گردشگری را بهبود بخشند.

پناه همچنین افزود: ما باید از این تجربیات بهره‌برداری کنیم و با طراحی مدل‌های بومی و مبتنی بر نیازهای خاص استان، گام‌های مؤثری در جهت رشد گردشگری و صنعت خدمات برداریم.» وی بر اهمیت ایجاد یک چارچوب قانونی و مدیریتی مناسب نیز تأکید کرد و گفت: «بدون داشتن این چارچوب، پیشرفت در این حوزه ممکن نخواهد بود.

بهنام کیان پژوهشگر و دارای دکترای برنامه ریزی گردشگری نیز بر ضرورت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای آموزش تأکید کرد و گفت: آموزش بدون آسیب‌شناسی و ایجاد انگیزه، نتیجه‌بخش نخواهد بود. باید از تجربه کشورهای موفق و استان‌های پیشرو در این حوزه بهره‌مند شویم.

شایان ذکر است؛این نشست با تأکید بر اهمیت آموزش، بهبود زیرساخت‌ها، همکاری اصناف و نهادهای مسئول و بازنگری در شیوه‌های بازاریابی به پایان رسید و هریک از اعضای حاضر بر ضرورت هم‌افزایی تمامی بخش‌ها در جهت توسعه گردشگری آذربایجان شرقی و ارتقای جایگاه این استان در صنعت گردشگری کشور تأکید کردند.

رشید رجب‌پور دبیر کمیته گردشگری خانه توسعه آذربایجان؛ در پایان اظهار امیدواری کرد که با اجرای راهکارهای ارائه‌شده، شاهد رونق بیشتر این صنعت در تبریز و سایر مناطق استان باشیم.