به گزارش مهر تبریز، جواد دباغ صادقی پور در نشست با خبرنگاران که به مناسبت روزجهانی پست برگزار شده بود، با اشاره به اینکه طی یکسال گذشته تا ۱۵ مهرماه جاری، ترافیک مرسولات پستی در استان به هفت میلیون و ۲۲۴ هزار و ۶۰۰ مرسوله رسیده است، افزود: این آمار ترافیک در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.
وی تصریح کرد:براساس آمار های اعلام شده می توان گفت استان آذربایجان شرقی یکی از استانهای مرسوله فرست بین استانهای کشور معرفی شده و سرانه مکانی در پست آذربایجان شرقی به ۹۵ مکان در روز افزایش یافته است،
دباغ صادقی پور اضافه کرد: این اتقاق در حالی است که در این رقم در سال گذشته ۸۸ مکان بوده است.
مدیرکل پست آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه هر نامه رسان در آذربایجان شرقی حدود ۵ ساعت و ۲۸ دقیقه کار مفید دارد، خاطر نشان شد؛ در حوزهی اقتصاد دیجیتال و خرید و فروش الکترونیکی سال گذشته با ۵۶۰ فروشگاه اینترنتی و در سال جاری با۹۶۰ فروشگاه اینترنتی قرارداد منعقدشده و این روند ادامه دارد.
وی تعداد مرسولات وارده به استان را ۶ میلیون و ۸۱۸ هزار و ۵۰۹ مرسوله اعلام و اظهار کرد: این رقم نیز در مقایسه با سال قبل ۷.۳۸ درصد بیشتر شده است.
دباغ صادقی پور به بهره برداری تایید برخط نشانی محل سکونت در پست استان اشاره کرد و گفت: با راه اندازی این خدمت، در حدود ۲۸۷ هزار سفر درون شهری کاهش یافته است.
مدیرکل پست آذربایجان شرقی همچنین از افرایش برون سپاری خدمات به دفاتر پیشخوان دولت در سال گذشته خبرداد و افزود: در این مدت، برون سپاری خدمات ۲ درصد بیشتر شد و از ۴۳ به ۴۵ درصد رسید.
دباغ با اشاره به ترتیب سهم مرسولهها ارسال شده از آذربایجان شرقی به دیگر استانها گفت: استانهای تهران، اصفهان،خراسان رضوی و استان های غربی از جمله استانهای هستند که بیشترین مرسوله از آذربایجان شرقی به آنها فرستاده میشود.
دباغ صادقی پور، سرانه مکانی (مراجعه توزیع کنندگان به آدرس مشتریان) در پست استان را ۹۵ مکان بیان کرد و گفت: این رقم در مقایسه با سال قبل که ۸۸ مکان و آدرس بود هشت درصد بیشتر شده و پست استان از این نظر در رتبه هشت کشوری قرار گرفته است.
دباغ صادقی پور با بیان اینکه پست سکوی تجارت الکترونیک است، گفت: سال گذشته با ۵۶۰ فروشگاه در استان برای توزیع و دریافت مبالغ قرار داد داشتیم که این رقم امسال به ۹۶۷ فروشگاه افزایش یافت که البته اگر محدودیت ها نباشد این ارقام تا ۱۰ برابر قابل افزایش است.
وی بیان کرد: از محل قراردادهایی که با فروشگاه های اینترنتی بسته شده این فروشگاه ها نزدیک به ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد ریال فروش داشته اند که مبالغ آنها طبق استانداردها و قوانین بانک مرکزی، در وجه شان پرداخت می شود.
مدیرکل پست آذربایجان شرقی به نظرسنجی از مشتریان در مورد میزان رضایت از خدمات این شرکت و مشارکت ۴۵ درصدی آنها در این نظرسنجی گفت: این نظر سنجی که به صورت الکترونیکی و در مراحل قبول و توزیع صورت گرفته نشان می دهد که میزان رضایت مشتریان در مرحله قبول مرسوله ۹۷ درصد و در مرحله توزیع ۹۴.۸ درصد است.
دباغ صادقی پور همچنین از اتمام صدور ژئوکد ( کدبندی مکانی) در تمامی مناطق شهری استان خبرداد و اظهار داشت: در این طرح برای ۸۴۵ هزار ساختمان در مناطق شهری استان ژئوکد صادر شد و تمامی ۴۱ دستگاهی که به نوعی با املاک سر و کار دارند می توانند از این خدمت نوین استفاده کنند.
وی تاکید کرد: در ۶ ماهه دوم نیز صدور ژئوکد برای خانه های روستایی در استان را آغاز می کنیم.
مدیرکل پست استان همچنین از فعال شدن سامانه تلفنی ۱۹۳ خبرداد و گفت: مشتریان از طریق این سامانه که به زحمت در استان دوباره فعال شده می توانند انتقادات، شکایات، پیشنهادات و همچنین پیگیری مرسولات را انجام دهند که البته در حال حاضر فقط از طریق تلفن ثابت امکان ارتباط با این شماره فراهم است و در آینده، از طریق تلفن همراه نیز فراهم می شود.
دباغ صادقی پور در خصوص چالش های پست استان گفت: نرخ گذاری خدمات پستی از سوی دولت و کمبود منابع و عدم تخصیص زمین برای ایجاد هاب پستی در شمال غرب و همچنین مشکلات سخت افزاری در زمینه IT ( فناوری اطلاعات ) از جمله مشکلات پیش روی این شرکت محسوب می گردد.
گفتنی است؛ هر سال ۱۹۲ کشور عضو اتحادیه جهانی پست ( UPU ) روز جهانی پست را در ۹ اکتبر جشن می گیرند تا اهمیت پست جهانی و کمک های UPU به جامعه و اقتصاد جهانی را گوشزد کنند.