به گزارش مهر تبریز، دکتر نصرالهزاده با اشاره به صحبتهای مدیریت شهری تبریز در خصوص عدم همکاری دانشگاه با شهرداری در خصوص احداث راه در اراضی خلعت پوشان دانشگاه، اظهار کرد: دانشگاه تبریز جدا از جامعه نیست و به کمک همه به خصوص شهرداری نیاز دارد و اگر این همکاری انجام نگیرد، ما نیز لطمه میبینیم. شهرداری تبریز یکسری طرحهایی دارد که در قالب آن نیز انتظاراتی از دانشگاه دارد اما لازمه اجرای این طرحها، گفتگو و توافق دوطرفه است.
به گفته رئیس دانشگاه تبریز، شهرداری برنامه احداث جاده از اراضی دانشگاه واقع در ایستگاه خلعت پوشان دارد که این اراضی محل قرارگیری تاسیسات دانشکده کشاورزی با نزدیک به ۲ هزار و ۵۰۰ دانشجو است. عمده کارهای مزرعهای دانشکده کشاورزی در ایستگاه تحقیقاتی خلعت پوشان انجام میگیرد.
وی با بیان اینکه ایجاد راه، اشکالی ندارد و یک کار عام المنفعه است اما باید ابتدا مباحث آن با دانشگاه تبریز طرح شود، گفت: انتظار داریم که مسئولان شهر و دستگاههای اجرایی ابتدا صورت مسئله را بفرمایند تا بتوانیم برای آن پاسخ بیابیم. وقتی یک دستگاه بدون اطلاع و هماهنگی دانشگاه بخواهد در اراضی آن کار بزرگی انجام دهد، طبیعی است که در مشکلاتی در مجموعه دانشگاه ایجاد میشود که فردا هیچکس نمیتواند در مقابل آن جوابگو باشد.
رئیس دانشگاه تبریز گفت: همکاری ما با شهرداری و مجموعه مدیریت شهری در قالب گفتگو است و اگر طرح مربوطه قابل اجرا باشد، اجرایی میشود. به عنوان مسئول دانشگاه، اختیارات محدودی داریم و اجرای این طرح به تایید و اجازه هیات امنای دانشگاه نیاز دارد چرا که تصمیم گیرنده نهایی دانشگاه، هیات امنا است.
وی با اشاره به انتشار بیانیه دانشگاه تبریز در ورود بدون اجازه نیروهای شهرداری به اراضی دانشگاه و پاسخ ندادن شهرداری به این بیانیه، گفت: سکوت علامت رضا است یعنی حرفهای گفته شده درست است وگرنه دانشگاه چیزی درباره این اتفاق نمیگفت. به عنوان دانشگاه، یکسری مصالح جامعه را مدنظر قرار میدهیم و ممکن است گاهی ضرر کنیم ولی هیچوقت به فکر تشویش اذهان عموم ی نیستیم و نمیخواهیم سرمایه اجتماعی نظام را قربانی سیاسی کاری کنیم.
دکتر نصرالهزاده با اشاره به موارد مطرح شده در رسانهها پس از انتشار خبر این اتفاق در اراضی دانشگاه تبریز، با بیان اینکه سعی میکنیم با احتیاط کامل با مطالب منتشر شده در فضای مجازی برخورد کنیم، افزود: با استناد و تصاویر مربوطه میگویم که نیروهای شهرداری وارد زمینهای ما شدند و ما مجبور به انتشار این موضوع در رسانه شدیم زیرا میخواهیم شان دانشگاه را رعایت کنیم. اینکه یک دستگاهی در احداث مسیر خود به اراضی قرارگیری در مسیر دقت نمیکند، تقصیر صاحب اراضی یعنی دانشگاه چیست؟
وی ادامه داد: قبلا تفاهمنامه بین دانشگاه تبریز و شهرداری امضا شده است. تفاهمنامه به معنای همکاری در زمینههای مختلف است ولی وقتی قرار بر اقدام باشد باید قرارداد بین دو نهاد نوشته و درباره آن رایزنی و صحبت شود اما شهرداری بدون نوشتن قرارداد و مشخص شدن چارچوب کار، اقدامی انجام داده است. بدون هماهنگی دانشگاه، کسی حق ورود به اراضی آن را ندارد و حتی دادستان هم این موضوع را تایید کرده و دستور توقف به عملیات مربوطه را داد و سپس راه و شهرسازی، دانشگاه تبریز را متهم کرد و تحت فشار قرار داد تا حرفی نزند، سپس نامهای از سوی سرپرست دفتر امور املاک وزارت راه به مدیر کل امور املاک ثبت اسناد کشور نوشته شد تا ۱۵۰ هکتار زمین دانشگاه برای طرح جهش مسکن اختصاص یابد.
وی ادامه داد: مخالفت رسانهها از تغییر کاربری اراضی خلعت پوشان زمینه را فراهم کرد تا از حق دانشگاه دفاع شود و دست برخی از دانشگاه کوتاه شود.
نصراله زاده تاکید کرد: در آخرین صحبتها بر اساس تفاهمنامه، قرار شد شهرداری تا ۲ هفته، طرح خود را به دانشگاه ارائه دهد ولی در این مدت تعیین شده، خبری از آن طرح نشد و در روز تعطیل جمعه متوجه شدیم که نیروهای شهرداری وارد زمینهای ما شدهاند. مقصر دانشگاه است که وارد زمینهایش شدهاند یا تقصیر برای نهادی است که وارد زمینها شده است؟
وی افزود: گردن ما در مقابل قانون از مو هم باریکتر است و اگر این دستور ورود، یک دستور حاکمیتی باشد، موردی با آن نداریم اما اکنون با احداث این مسیر دو حلقه قنات و درختان چندین ساله ایستگاه خلعت پوشان از بین میروند.
رئیس دانشگاه تبریز با بیان اینکه شبانه متوجه شدیم راه و شهرسازی ۱۵۰ هکتار از زمینهای دانشگاه را برای جهش مسکن اختصاص میدهد و دادستان جلوی همان موقع جلوی آن را گرفت، افزود: برای جلوگیری از این اقدام، از طریق استان و وزارت علوم پیگیر بودیم.
وی ادامه داد: همچنان پای حرف خود هستیم و شهرداری اگر طرح روشنی ارائه کند و درباره آن تفاهم کنیم، آماده همکاری هستیم. قبلا ۱۹ هکتار از اراضی دانشگاه برای ساخت جاده به شهرداری واگذار شده اما دانشگاه پیگیری نکرده و شهرداری نیز به تعهدات خود عمل نکرده است.
خلعت پوشان گنجینه اکولوژیکی است
وی با بیان اینکه ۱۰۰ درصد مخالف با جاده سازی در این منطقه هستیم زیرا هیچ توجیحی ندارد، گفت: خلعت پوشان یک گنجینه اکولوژیکی و مرکز گونههای بومی و کمیاب و یک منطقه تاریخی است که حتی قبلا آماده همکاری با شهرداری برای گسترش فضای سبز و احداث باغ موزه بودیم و بر اساس الگویی که ارائه دادیم، این ایستگاه تبدیل به یک جاذبه گردشگری میشد.
دکتر نصراله زاده در خصوص تعیین تکلیف اراضی این دانشگاه که برای مسکن دانشگاهیان اختصاص مییابد نیز افزود: ایستگاه خلعت پوشان دارای چهار منطقه است. منطقه اول بعد از تمام شدن شهرک یاغچیان تا گاوداری است که کسی حق دست درازی به آن ندارد، سپس درختان قدیمی و فضای سبز، تپه و دره و سپس تاسیسات است و سومین قسمت نیز دانشکده دامپزشکی و ساختمان جدید کشاورزی قرار دارد و در نهایت زمینهای کرکج بعد از ساختمان دانشکده کشاورزی واقع شدهاند که بخش عمده آن بایر و لم یزرع است.
وی افزود: منطقه آخر ایستگاه که سالهای سال گیاهی در آن نروییده است، کم حاصل ترین و غیرقابل استفاده در مجموعه ۳۴۰ هکتاری خلعت پوشان است و بالای ۵۰ تا ۶۰ هکتار آن نیز تپه و دره و حریم لولههای گاز است.
وی ادامه داد: این بخش بر اساس قانون جهش مسکن در قالب توافقنامهای بین وزارت آمورش عالی و وزارت راه امضا شد. وزارت راه و شهرسازی دنبال زمینهای مازاد دانشگاههای استان بود ولی شهید ایت الله رئیسی و آقای مخبر مخالفت بودند که نباید به زمینهای دانشگاه دست زد ولی وزارت راه گفت که اگر زمین مازاد دارید و بدون طرح تفصیلی و پردیس است میتوان برای طرح جهش مسکن اختصاص داد.