مهر تبریز: دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجانشرقی در خصوص تبلیغ مکتب حسینی در جامعه امروز، گفت: ما هنوز تا رسیدن به تبلیغ قابل قبول مکتب امام (ع) فاصله بسیار داریم و در این دوران، تبلیغ مکتب امام حسین(ع) در عین حفظ سنتها باید بروزرسانی شود؛ به طوری که نسل جدید بتواند به راحتی با امام حسین (ع) و مکتب ایشان ارتباط برقرار کند.

به گزارش مهر تبریز، حجت الاسلام محمدحسین نستوهی در خصوص تبلیغ مکتب حسینی برای نسل جوان، تاکید کرد: ما در راستای تبلیغ مکتب سیدالشهد(ع) برای نسل جوان نیاز به نوآوری داریم و باید هنرهای پنجم، ششم، هفتم و بازیهای رایانهای را در این راستا تقویت کرده و از آنها بهره بگیریم تا به نتیجه مطلوب برسیم که امیدواریم فعالان این حوزهها بر روی مکتب امام حسین(ع) کار کنند و تلاش مضاعف داشته باشند.
وی در ادامه در خصوص ماهیت مکتب نامیدن وقایع کربلا و شخصیت امام حسین(ع)، اظهار کرد: مکتب، طرحی منسجم برای چگونه زیستن را ارائه میکند که در این طرح، مسئولیتها و تکلیفها برای نیل به کمال براساس ارزشهای مادی و معنوی تعریف شده است و این مفهوم مکتب را میتوان به صورت برجسته در تمامی ابعاد و لحظات وقایع کربلا مشاهده کرد.
وی افزود: جاری بودن مفهوم مکتب در وقایع کربلا، حیرت هر انسان آزادهای را برمیانگیزید، از این رو اتفاقاتی که برای امام حسین (ع) در کربلا رخ داده، به عنوان یک مکتب شناخته شده است.
نستوهی در خصوص ابعاد شخصیتی امام حسین (ع) نیز اظهار کرد: ابعاد شخصیتی این امام بزرگوار بسیار گسترده است، ولی یکی از ویژگیهای امام حسین (ع) که برای جوانان جذابیت دارد، شیوههای امر به معروف و نهی از منکر امام(ع) در جوانی است.
وی ادامه داد: رفتار شناسی از زندگی امام حسین(ع) قطعا در آینده جوانان تاثیر بسزایی خواهد داشت. توصیه بنده به جوانان این است که در مورد سیدالشهدا(ع) مطالعه کنند و شیرینی شناخت امام حسین(ع) را آرام آرام درک کنند. ناگفته نماند که خانواده، مدرسه و مسجد سه ضلع مهم برای ایجاد انگیزه این شناخت هستند.
وی درباره تبیین شخصیت و ابعاد زندگی امام حسین(ع) برای جوانان عصر حاضر، اظهار کرد: نسل جدید سوالاتی دارند که پاسخ به آنها هم وجود دارد ولی پمپاژ رسانههای مخالف جریان این مکتب همیشه طوری به جامعه القا کرده که هیچ جوابی برای سوالات جوانان وجود ندارد.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجانشرقی در پاسخ به این سوال که چرا امام حسین(ع) علی رغم اینکه میتوانست فرار کند ولی ماند و جان خانواده و خود را فدا کرد، افزود: برای پاسخ به این سوال باید ابعاد مختلف این مسئله را دید. در واقع امام (ع) به دعوت کوفیان برای بیعت آنها راهی کوفه شد. وقتی به دو منزلی کوفه رسید، حرّ به همراه سپاهش، راه امام حسین(ع) را بست. امام در آن لحظه فرمود: «از مایی یا بر علیه ما!» که حرّ گفت: «من مامور بن زیاد هستم و حکم این است که نگذارم به کوفه بروید.» امام فرمود: «بگذارید برمیگردیم.» که حرّ پاسخ داد: «گفتهاند راهی را باید انتخاب کنید که نه سمت مدینه باشد نه کوفه! و من عذری برای ابن زیاد داشته باشم.» امام حسین (ع) به طرف دیگری حرکت کرد و همراه کاروان به منزلگاه عذیب الهجانات رسیدند. در این هنگام نامهاى از طرف ابن زیاد به حرّ رسید که او در این نامه، حرّ را در مورد ملایمت با امام حسین (ع) مورد سرزنش قرار داده و فرمان داد که عرصه را بر امام (ع) و یارانش تنگ کند. حرّ و سپاهش دوباره سر راه امام (ع) را بسته و از حرکت آن حضرت جلوگیرى کردند. پس نتیجه میگیریم که امام(ع) تا آخرین لحظه تلاش کرد تا جنگی رخ ندهد!
وی ادامه داد: هر روز هم که میگذشت بر تعداد سپاهیان افزوده میشد تا جایی که یا باید امام(ع) بیعت میکرد یا میجنگید. امام حسین(ع) حتی در وصیت خود به محمدبن حنفیه میفرماید: «من از روی خودخواهی، سرمستی، گردنکشی، فساد و ظلم خارج نشدهام و جز این نیست که خارج شدم برای اصلاح در امت جدّم رسول خدا(ص) و اراده دارم که امر به معروف و نهی از منکر کنم و مطابق سیرهی جدم(ص) و پدرم، علی بن ابی طالب(ع)، رفتار نمایم.» پس بیعت هم امکان پذیر نبود و اگر امام(ع) ایستادگی نمیکرد و بیعت میکرد، کل شاکله امت اسلامی برای همیشه فرو میپاشید.
وی گفت: به همین خاطر امام فرمود: «من فقط برای اصلاح در امت جدم به پا خاستم، میخواهم امر به معروف و نهی از منکر کنم.» حسین بن علی از خود و خانواده خود گذشت که اسلام ناب محمدی بماند زیرا در مکتب حسین بن علی (ع)، امام هم فدای اسلام است!
نویسنده: فائزه قره پور
لینک کوتاه :
https://www.mehrtabriz.ir/?p=63550