تور دوچرخه‌سواری ایران ـ آذربایجان یکی از نمادهای اصلی دیپلماسی ورزشی است
تور دوچرخه‌سواری ایران ـ آذربایجان یکی از نمادهای اصلی دیپلماسی ورزشی است
تور دوچرخه‌سواری ایران ـ آذربایجان یکی از نمادهای اصلی دیپلماسی ورزشی است.

حبیب چرندابی – مهر تبریز؛ رسول اسدی رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری کشورمان در سرآغاز سومین مرحله سی‌و‌هفتمین دوره تور بین‌المللی دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان ازمنطقه آزادارس(جلفا) به بنیس شهرستان شبستر گفت: تاکنون دو مرحله از این تور را پشت سر گذاشته‌ایم که حضور تعداد تیم‌های خارجی قابل قبول است.

وی افزود: فکر می‌کنم تور ایران – آذربایجان از معدود رویدادها و شاید تنها رویداد ورزشی است که به این تعداد تیم‌های خارجی در آن حضورفعالانه دارند و بنابراین حتماً نیاز است تا توجه ویژه‌ای به این رویداد شود.

اسدی ادامه داد: تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان با توجه به قدمت و اینکه همه ساله در هر شرایطی توانسته است تیم‌های خارجی را جذب کند، یکی از نمادهای اصلی دیپلماسی اصلی ورزش به حساب می‌آید. شاید برای خود بنده حضور این تعداد تیم خارجی رضایت‌بخش نباشد، چرا که دوست داریم تیم‌های خارجی بیشتری شرکت کنند. با این حال باز هم از بقیه رویدادهای ورزشی خیلی فراتر بوده و هیچ رویدادی نیست که به این تعداد تیم و ورزشکار خارجی داشته باشد. بر این اساس حتماً باید توجه خاصی از سوی وزارت ورزش و جوانان، ارگان‌های مختلف و بخش خصوصی به این موضوع شود تا با قرار گرفتن در کنار تور بتوانیم از بیشترین پتانسیل‌ها بهره ببریم. ما پتانسیل میزبانی از ۱۵ تیم خارجی را داریم.

وی راجع به عملکرد تیم ملی دوچرخه‌سواری کشورمان در تور سی‌وهفتم ایران – آذربایجان گفت: ما علاوه بر تیم ملی، یک تیم امید نیز در قالب تیم داریم. با توجه به اینکه رویدادهای کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۸ لس‌آنجس از ۱۹ اکتبر سال میلادی آینده آغاز می‌شود، امسال تمرکزمان را روی کسب امتیاز نگذاشته و صرفاً هدف‌مان حمایت از تیم‌های پایه بوده است. البته رکابزنان خوبی در قالب تیم ملی داریم و امیدواریم در مراحل بعدی صاحب عنوان شوند.

رئیس فدراسیون دوچرخه‌سواری درباره خلأ حضور تیم‌های قدرتمند داخلی در رویدادهای مختلف به ویژه تور ایران – آذربایجان اظهار داشت: این موضوع تنها محدود به نتایج کسب شده در تور ایران – آذربایجان نیست. ما در سال‌های گذشته و حتی در مسابقات قهرمانی آسیا یک خلأ داشتیم و رفع این مسئله هیچ راه میانبری ندارد و قرار نیست معجزه‌ای در یک شب همه این مشکلات که در چند سال انباشته شده است را حل کند.

وی ادامه داد: متأسفانه به خاطر شاید شرایط اقتصادی کشور و سوءمدیریت‌هایی که در رأس فدراسیون بوده است، همه و همه باعث شدند حمایت‌ها از تیم‌های دوچرخه‌سواری کم یا حتی حذف شود که نمونه آن پتروشیمی تبریز، شهرداری تبریز و پیشگامان یزد یا سپاهان هستند که کم‌رنگ شده است.

اسدی افزود: تلاش می‌کنیم اینها را یا احیا کنیم یا مانند تیم وی‌راید به جرگه دوچرخه‌سواری اضافه کنیم. در مورد رویدادها نیز همین موضوع صدق می‌کند. بعد از ۱۱ سال وقفه تور مازندران را احیا کردیم و در رده جوانان در حال برگزاری است. امیدواریم با یک روند منطقی بتوانیم تیم‌ها و رویدادها را احیا کنیم.

وی در پایان گفت: همانطور که گفتم ما برای نتیجه‌گیری در تور سال آینده هدف‌گذاری کرده‌ایم و امسال بیشتر دنبال کیفیت عالی برگزاری هستیم که در دو مرحله ابتدایی این امر محقق شده است و امیدوارم این کیفیت با تلاش عزیزان در مراحل بعدی ارتقا یافته و‌ حفظ شود