مهرتبریز-رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی همواره مورد تاکید رهبری بوده است گفت: بر اساس قانون برنامه ششم توسعه۳۰درصد دانشجویان کشور بایدجزو دانشجویان دوره های مهارتی باشند.
به گزارش خبرنگار ما در تبریز ؛محمدحسین امید در نشست باخبرنگاران درتبریزگفت: علت اصلی این که همچنان به ۳۰ درصد یاد شده نرسیدیم، این است که در کشور نظام مدرک سالاری وجود دارد و به رغم ظرفیتسازی ۳۰ درصد دانشجویان دوره های مهارتی برخی قوانین نیاز به بازنگری دارند از جمله نظام ۶، ۳، ۳ آموزش و پرورش که به دوره های
مهارتی دانشگاه های جامع علمی کاربردی لطمه زد.
وی با اینتقاد از این روند گفت: متاسفانه درفراخوان استخدام ها نیز اولین آیتم که بیشتر مد نظر هست همین اشاره به مدرک و مدرک سالاری بوده که توانسته از مهارت پیشی بگیرد.
دکتر امیدبا تاکید براینکه حدود ۸۵ هزار نفر از هنرستان ها و مراکز فنی و حرفه ای متوسط به سمت دوره های نظری سوق یافتند، گفت: ترویج دوره های مهارتی و بیان اهمیت آن لازم است عمدتاً از طریق رسانه ها اطلاع رسانی و همه گیر باشد.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در ادامه تصریح نمود: با پی گیری های لازم مقرر شده است دانشجویان این دانشگاه برای گذراندن دوره های کارورزی، مهارتی و دوره های عملی به دانشگاه های معتبر آلمان اعزام شوند.
محمدحسین امید خاط نسان شد: اولین دوره ازاین دانشجویان شامل ۷-۸ نفر از دانشجویان دوره کارشناسی در رشتههای صنعت برای گذراندن دروس کارورزی و دوره های عملی به مدت ۶ ماه به کشور آلمان اعزام خواهند شد.
وی یاد آور شد : در این پروسه مهارت آموزی هزینه تحصیل و اسکان دانشجویان بر عهده طرف آلمانی بوده و تنها هزینه ایاب و ذهاب بر عهده خود دانشجویان خواهد بود.
دکتر امید متذکرشدشد:قبل از این نیز این فرآیند اعزام دانشجویان به آلمان جزو برنامه و اهداف دانشگاه در پایان سال ۱۳۹۹بود که به خاطر اپیدمی ویروس کرونا در جهان با تاخیر محقق و عملیاتی شد .
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور اشاره هم تعدادی از فارغ التحصیلان واحدهای دانشگاه های علمی و کاربردی درآذربایجانشرقی کرد و اضافه نمود، برخی از این دانشجویان توانستند شرکت های دانش بنیان راه اندازی کنند،و این شرکت ها تولیدات خود را هم اینک به مرحله صادرات رسانده اند که به نوعی برای داشگاه ما افتخار محسوب می گردد .
وی در جذب و پذیش دانجوی خارجی هم اظهار داشت: در زمینه پذیرش دانشجوی خارجی هم ۶ تا ۷ واحد علمی کاربردی کشور مجوز جذب اخذ نموده و آماده ارایه خدمات آموزشی می باشد .
امید ادامه داد: بر این اساس در آذربایجان شرقی نیز سه تا چهار مرکز علمی کاربردی برای جذب دانشجوی خارجی مد نظر قرار میگیرد.
وی اعلام کرد: برگزاری دوره های مهارتی مشترک با دانشگاه های معتبر خارجی در رشته های صنعتی از جمله در واحد کیش در دوره های گردشگری مثل هتلداری با همکاری دانشگاه های آلمان در برنامه است.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور همچنین مهمترین برنامه های سال ۱۴۰۰ را توجه به دانشگاه های نسل جدید و ایجاد مرکز نوآوری در واحدهای این دانشگاه اعلام کرد و افزود: سطح بندی ۳۵ هزار نفر از مدرسان از دیگر برنامههای امسال این دانشگاه است.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ،با اعلام اینکه مدرسان این دانشگاه بر اساس سابقه و توانمندی سطح بندی می شوند، افزود: بیش از ۲ هزار مدرس خبره و حدود ۳۰ هزار مدرس آموزشی در این دانشگاه در سطح کشور فعالیت می کنند که دریافتی این مدرسان نیز بر اساس سطح بندی آنها ارتقا خواهد یافت.
امید با اشاره به اینکه پذیرش مدرس در این دانشگاه در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی انجام می شود و سالانه فراخوان های محدودی اعلام و بر این اساس مدرس جذب می شود، گفت: در راستای افزایش و توسعه مدرسین یکهزار و ۶۰۰ مدرس خبره افزوده شده اند.
رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد آذربایجان شرقی نیز در ادامه این نشست گفت: رایزنی های خوبی با کنسولگری ترکیه و اقلیم کردستان برای جذب دانشجو و تبادلات دانشگاهی انجام شده است.
دکرفرزان قالیچی اظهار کرد: بر این اساس واحد دانشگاه علمی کاربردی ماشین سازی تبریز به عنوان واحد بین المللی جهت پذیرش دانشجوی خارجی تایید شده ولی تاکنون ابلاغ نشده است که بر این اساس جهت برنامه ریزی تسریع ابلاغ آن ضرورت دارد.
وی در پایان خاطر نشان شد : رشته های جدیدی نیز برای افزایش تعداد رشته های دانشگاهی در استان طراحی شده که بیشتر در گروه های فرهنگی و هنری، گردشگری و صنایع دستی، تربیت بدنی و جوانان است که برای ایجاد این رشته ها با سند برنامه و بودجه، اداره کار، حوزه مشاغل و دانشگاه و نیازهای جامعه در استان تطبیق داده شده است.