مهرتبریز-معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت:ما بزرگترین سرمایه های خود را برای پرورش علمی به معلمان می سپاریم و این عزیزان درطول سال با تمام وجود شان وقت می گذارند دانشجو تربیت می کنند و به حق آذربایجانشرقی و این مرکز در این ساحه خوش درخشیده است و تلاش دکتر قالیچی قابل تحسین هست .
به گزارش خبرنگار ما در تبریز ؛دکتر مختارجلالی جواران معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی در نشست خبری با خبرنگاران افزود:تلاش ما بر این است که امسال مدرسان دانشگاه جامع علمی کاربردی را در سطوح، یک تا چهار رتبه بندی کنیم تا براساس رتبه بندی از حقوق مادی و معنوی بهره مند شوند.
وی در ادامه تصریح کرد :یکی از ماموریتهای مهم دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور ارتقاء مهارتی کردن دانشجویان از ۱۵ درصد به ۴۰ درصد در شرایط فعلی می باشد.
جلالی تاکیدنمود: عمده توجه و اصرار ما این هست که هر سال پذیرش جدید در مراکزعلمی کاربردی انجام شود و این پذیرش جدید پویایی جدیدی بر پیکر آموزش علمی کاربردی ایجاد خواهد کرد .
جلالی گفت :در حال حاضر ما در این دانشگاه قریب به ۲۲۰ هزار دانشجو داریم و ۲۵ هزار مدرس هم درسطح کشور با ۵۹۵ مرکز فعالیت آموزشی دارند .
وی تصریح کرد :مهم ترین رسالت کاری و ماموریت اصلی ما پذیرش دانشجو و مهارت محوری است .
جلالی خاطر نشان شد ؛در حال حاضر حدود ۳۰ هزار مدرس دارای کد در دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور در حوزه تدریس و آموزش فال هستند که از این تعدا ۲۵ هزار نفر به صورت سراسری با مراکز دانشگاهها همکاری میکنند.
وی در ادامه یاد آور شد : دانشگاه جامع علمی کاربردی کشور دارای شش کمیتهی تخصصی است، که شامل کمیته تخصصی صنعت، مدیریت، فرهنگ و هنر، علوم پایه و کشاورزی جزو کمیتههای این دانشگاه می باشد .
معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطر نشان شد؛ ماموریت مهارتی کردن دانشجویان به دو دانشگاه جامع علمی کاربردی و فنی و حرفهای سپرده شده است و درکل مجموع مهارتی شدن دانشجویان این دو دانشگاه حدود ۱۵ درصد است و ما هنوز ۲۵ درصد از برنامهی مهارتی کردن
دانشجویان عقب هستیم که تلاش می کنیم این خلاء را پر کنیم،
معاونت آموزشی دانشگاه جامع علمی و کاربردی افزود:ما می توانیم هرسال حدود ۱۰۰۰ نفر در مراکز فنی حرفهای و دانشگاه جامع علمی کاربردی پذیرش داشته باشیم ولی تعداد داوطلبان کم است برهمین اساس میتوان دانش آموختههای دیپلم فنی و حرفهای را به سمت دانشگاههای مهارتی
سوق می دهم تا خروجی خوبی حاصل گردد .
دکتر جلالی اشاره ای هم به شرایط فضای مجازی در ایام کرونایی کرد و اضافه نمود: در شرایط کرونایی کلاسهای نظری از طریق فضای مجازی و تولید محتوا به خوبی انجام شد .
وی متذکر شد: در سنوات قبل به ویژه در مراکز ما اعتقادی به آموزش در سطح مجازی نبود اما این تجربه خوبی در خیلی از استان ها شد به طوری که برخی کشورهای اروپایی نیز بر اساس آمار ده ها هزار دانشجوی فضای مجازی داشته و نتیجه مطلوب هم گرفته اند .
وی اذعان کرد: یکی دیگر از نقاط مثبت فضای مجازی این هست که می توان خارج از کشور نیزدانشجو جذب کرد به طوری که هم اینک هم ۱۰ هزار نفر دانشجوی غیر ایرانی در مراکز علمی کاربردی کشور مشغول به تحصیل هستند که عمدتاً از کشورهای همجوار می باشند
در ادامه این نشست رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت:بر اساس گزارش و آمار وزارت علوم بالاترین نرخ اشتغال در بین دانش آموختگان ،مربوط به دانش آموختگان دانشگاه جامع علمی کاربردی است.
دکتر فرزان قالیچی مزیتهای تحصیل در دانشگاه علمی کاربردی را چنین تشریح کرد و گفت : شرایط شهریه دانشگاه علمی کاربردی نسبت به بقیه مراکز آموزشی قابل قبول تر است وخوشبختانه با توجه به امکانات عملی مراکز علمی کاربردی دانشجویان میتوانند با حداقل هزینه، مهارتها را کسب کنند.
قالیچی یاد آور شد: در خصوص رفاه حال دانشجویان ؛ وام صندوق رفاه از دیگر امتیازات دانشگاه علمی کاربردی است که دانشجویان میتوانند برای پرداخت شهریه از آن استفاده نموده و با مشکل شهریه مواجه نشوند .
رئیس دانشگاه جامع علمیکاربردی آذربایجان شرقی درخاتمه تصریح کرد ؛ زیرساختهای لازم برای جذب دانشجویان غیر ایرانی نیز فراهم شده است و لی متاسفانه پذیرش دانشجویان غیر ایرانی به دلایل مشکلات سیاسی کاهش یافته است .
وی عنوان کرد؛ در دوره های قبلی مراوداتی با کشور ترکیه و اقلیم کردستان برای جذب دانشجو داشتیم که حتی این رایزنی به مرحله نهایی ختم شد اما با پیش آمدن بحث استقلال اقلیم کردستان این موضوع کن لم یکن شد.
گفتنی است در ارزیابی اخیر و انتخاب مدرسان نمونه سه نفر از مدرسان دانشگاه علمیکاربردی آذربایجان شرقی به ترتیب دکتر میر نریمان یوزباشی، دکتر صمد بدبدک و دکتر مریم خوش منظر در جشنواره انتخاب هیئت علمی و مدرسان برتر سال ۱۴۰۰ دانشگاه در سطح کشوری منتخب شدند .