​تشویق و ترغیب پیامبر اسلام به درختکاری و کشاورزی ، ​انقلاب کشاورزی عظیمی در جوامع اسلامی پدید آمد
​تشویق و ترغیب پیامبر اسلام به درختکاری و کشاورزی ، ​انقلاب کشاورزی عظیمی در جوامع اسلامی پدید آمد

مهرتبریز- مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تشویق و ترغیب پیامبر اسلام و پیشوایان معصوم (ع) به درختکاری، کشاورزی، بهسازی کشت انقلاب کشاورزی عظیمی در جوامع اسلامی پدید آمد .

مهرتبریز- مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: تشویق و ترغیب پیامبر اسلام و پیشوایان معصوم (ع) به درختکاری، کشاورزی، بهسازی کشت انقلاب کشاورزی عظیمی در جوامع اسلامی پدید آمد .

به گزارش خبرنگار ما در تبریز؛ حجت الاسلام والمسلمین مجید نجفی در جلسه شورای هماهنگی سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی در محل اداره کل دامپزشکی استان با اشاره پیشرفت های صورت پذیرفته در عرصه کشاورزی در زمان صدر اسلام و توجه شایان پیامبر اسلام به این موضوع گفت: پیامبر اکرم(ص) وقتی به مدینه آمدند با سرزمین سوخته و غیر حاصلخیز و کشاورزی و دام داری نابسامانی مواجه شد که در اثر جنگ ها و دعواهای قبیلگی بین اوس و خزرج ، کشاورزی وضعیت خوبی نداشت از سویی به هم ریختگی و بی نظمی و نبود سیاست روشن و سودمندی در این باره، و از سویی، ابهامات گسترده در حقوق آب و زمین که دستمایه اصلی کشاورزان است افزون بر دیگر مشکلات، کشاورزی و دامداری را تا مرحله از هم پاشیدگی پیش برده بود. پیامبر خدا ـ صلی اللّه علیه وآله ـ در آن شرایط خاص اعلام فرمود هر کس زمینی از زمین های بایر و موات را آباد کند از آن او خواهد بود.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: آن حضرت بسیار از فضیلت کشاورزان و کشاورزی، درخت کاری سخن می گفت، و این مسأله را به روش های مختلف در ذهن های مسلمانان تثبیت می کرد. به گونه ای که ارزش کشاورزی برای آنان به صورت فرهنگ در آورد. به عنوان نمونه، آن حضرت خود خرما کاشت، از ارزش اقتصادی درختان خرما با تعبیرهای خاص یاد می کرد چنانچه گفته اند ۶۰ گونه خرما در زمان آن حضرت در مدینه یافت می شد.

وی با اشاره به کتاب « نو آوریهای کشاورزی در قرون اولیه اسلام » نوشته آندره ام واتسن افزود: در این‌ کتاب‌ گیاهان‌ عمده‌ کشاورزی‌ که‌ توسط‌ مسلمانان‌ به‌ قلمروسرزمین‌های‌ اسلامی‌ معرفی‌ شده‌ و نیز راه‌های‌ نفوذ و گسترش‌ آنها و مکانیزم های‌ مربوط‌ به تفصیل‌ شرح‌ داده‌ شده‌ و عوامل‌ فنی‌، اجتماعی‌ و اقتصادی ‌مؤثر بر توسعه‌ کشاورزی‌ در آن‌ زمان‌ براساس‌ مدارک‌ علمی‌ و شواهد موجود بررسی‌ شده‌ است‌.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه تشویق و ترغیب پیامبر اسلام و پیشوایان معصوم (ع) به درختکاری، کشاورزی، بهسازی کشت و… تأثیر شگرفی بر جامعه اسلامی گذاشت و آثار ارزنده ای در پی داشت ادامه داد: این کلمات نورانی، شور و شوقی وافر در میان مسلمانان پدید آورد و آنان را به پژوهش، تجربه اندوزی و بررسی گسترش کشاورزی، بهسازی کاشت، داشت و برداشت و اصلاح و توسعه انواع درختان واداشت؛ بدان حد که انقلاب کشاورزی عظیمی در جوامع اسلامی پدید آمد و مسلمانان در پرتو سخنان گوهربار حضرات معصومان (ع) توانستند دانش ارزنده و سودمندی را در اختیار جهانیان قرار دهند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگسازی کلامی و عملی ، مشخص کردن حریم ها و اراضی و جذب سرمایه گذاران ولو از ادیان دیگر، سه برنامه و  استراتژی رسول خدا در مدینه جهت توسعه کشاورزی بود ادامه داد: آن حضرت با تبیین دقیق حریم قنات ها، چاه ها، و چشمه ها از خشکانیدن چاه های دیگران جلوگیری کرد، و اجازه نداد کسی با حفر چاه یا قنات در حریم منابع آبی دیگران به آنان ضرر برساند از سوزاندن، غرق کردن و از بین بردن مزرعه ها و درختان حتی در حال جنگ نهی می نمود و هرگز به گفته ها بسنده نکرد و در عرصه عملی در حوزه حقوق مردم در مزرعه ها، باغها، نخلستان ها و آب ها مصداق های عدالت را مشخص کرد و آن را از مرحله گفته و شعار به مرحله اجرا و عمل وارد ساخت.

مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به پروژه مخفیانه عقیم سازی هنری کسینجر نظریه پرداز بزرگ و سیاستمدار یهودی الاصل آمریکایی جهت کنترل جمعیت در بسیاری از کشورهای در حال توسعه جهان همچون هند، بنگلادش، پاکستان، اندونزی، تایلند، فیلیپین، ترکیه، نیجریه، مصر، اتیوپی، مکزیک، کلمبیا و برزیل که در ظاهری بشردوستانه و در راستای توسعه بهداشت و سلامت در نیم قرن گذشته به اجرا گذاشته می‌شد افزود: یکی از روشهای عقیم سازی کیسینجر، « انبار بذر قیامت» بود که با هزینه‌های سنگین ساخته شد و نمونه سه میلیون بذر در آن نگهداری می‌شد، براساس ادعاهای جدید، هدفش این بود که دانشمندان بتوانند به مرور بذرهای مختلف را جمع‌آوری کرده و نمونه‌های دستکاری شده آن را جایگزین کرده در اختیار کشورهای کمتر توسعه یافته قرار دهند. این بذرها در صورت تولید می‌توانستند مردم یک سرزمین را به مرور عقیم کرده یا بلاهای دیگری را به سرشان بیاورند.